Sari la conținut

AVION DISPĂRUT. Un presupus mesaj al copilotului a fost recepționat la 12 minute după dezactivarea voită a sistemului ACARS

„Investigaţiile preliminare sugerează că cel care vorbea era copilotul”, a declarat preşedintele-director general al Malaysia Airlines, Ahmad Jauhari Yahya, într-o conferinţă de presă.

Această informaţie ar putea să se dovedească de o importanţă capitală în ancheta cu privire la dispariţia avionului.

Investigaţiile se concentrează asupra comandantului de bord Zaharie Ahmad Shah şi copilotului Fariq Abdul Hamid.

Problema centrală este să se afle cine deţinea controlul asupra avionului în momentul în care a dispărut de pe ecranele radarelor civile, în urma unei „acţiuni deliberate”, potrivit autorităţilor malaysiene.

Presupusul mesaj al copilotului - „Ei, bine, noapte bună” - a fost recepţionat după 12 minute de la dezactivarea voită, de către o persoană prezentă în cabină, a sistemului ACARS (Aircraft Communication Addressing And Reporting System), care permite efectuarea schimbului de informaţii între avion, în timp ce zboară, şi centrul operaţional al unei companii aeriene.

Transponderul, alt dispozitiv crucial, care transmite informaţii despre poziţia avionului, a fost dezactivat în mod manual la două minute după acest mesaj.

Ultimele imagini cu căpitanul aeronavei dispărute surprind chiar momentul în care acesta trece prin punctul de control de pe aeroport. Pilotul pare extrem de relaxat în momentul în care este verificat de agenţii de pază. Imediat după el este verificat şi copilotul. Verificarea membrilor echipajului decurge fără probleme, semn că aceştia nu aveau asupra lor niciun obiect care putea atrage atenţia celor care se ocupă cu securitatea aeroportului.

Între timp, autorităţile malaeziene au extins ancheta asupra tuturor membrilor echipajului, dar şi asupra inginerilor care au pregătit aeronava Boeing 777 pentru zbor. Totul, după ce s-a aflat că pilotul cursei MH370 era un susţinător înfocat al opoziţiei politice şi ar fi putut deturna avionul pentru a se răzbuna faţă de încarcerarea unui lider al acesteia. De altfel, locuinţa sa a fost percheziţionată în căutarea unor posibile indicii. Cercetări s-au făcut şi în casa co-pilotului avionului dispărut.

„Ne concentrăm investigaţia în patru direcţii. Prima - deturnare, a doua - sabotaj, a treia - probleme personale şi a patra - probleme psihice. Aceste lucruri nu se schimbă şi este anchetat şi personalul de la sol”, a declarat Tan Sri Khalid Bin Abu Bakar, inspector general de poliţie.

În plus, autorităţile malaeziene spun că este posibil ca avionul Malaysia Airlines să se fi aflat la sol când au fost transmise unele semnale prin satelit. Acest lucru ar înseama că aeronava a aterizat undeva. Tocmai de aceea, aria de căutare a fost extinsă.

De la concentrarea asupra mărilor adânci, acum analizăm rute care traversează 11 state, precum şi zone îndepărtate ale Oceanului Indian”, a spus Hishammudin Hussein, ministrul Transporturilor.

Potrivit noilor date, aeronava ar fi zburat cel puţin şase ore după ce a disparut de pe radare, timp în care ar fi putut ateriza pe nu mai puţin de 634 de piste, din India, Bangladesh, China, Indonezia, Filipine sau Singapore. Orice nouă ipoteză creează însă aşteptări printre cei care urmăresc cu sufletul la gură subiectul. Toată lumea se roagă acum pentru o minune.

Zborul MH370 a dispărut de pe ecranele radarelor civile pe 8 martie, la o oră de la decolare. Ultima poziţie cunoscută este undeva la jumătatea drumului, între coastele Malaeziei şi Vietnamului. Aeronava ar fi trebuit sa ajungă la Beijing şi avea 239 de persoane la bord.