Sari la conținut

BUSINESS CLUB. Doi giganţi ai industriei militare americane îşi unesc forţele

Preluarea cu 8 miliarde de dolari a celor de la Sikorsky Aircraft va fi pentru Lockheed Martin cea mai mare tranzacţie pe care o face de la fuziunea de 10 miliarde de dolari cu Martin Marietta în 1995.

Prin preluarea Sikorsky, Lockheed Martin va deveni automat cel mai mare furnizor de elicoptere al armatei Statelor Unite. Pentru că tranzacţia de 8 miliarde de dolari include şi preluarea producţiei şi distribuţiei legendarelor elicoptere Black Hawk pe care Sikorsky le produce şi le îmbunătăţeşte de peste 40 de ani.

Nu este pentru prima oară când Lockheed Martin îşi îmbunătăţeşte oferta în acest fel. Cel mai cunoscut aparat de zbor al gigantului aeronautic american este avionul militar F-16, care va intra în curând şi în dotarea armatei române. Însă puţini îşi mai aduc aminte că F-16 a fost dezvoltat de o altă companie, General Dynamic, preluată în 1993 de Lockheed.

De altfel, Lochkeed a avut probleme destul de mari atunci când a trebuit să coordoneze de la zero proiectarea şi producţia avionului multirol F-35, care a ajuns cea mai scumpă armă din istorie după ce costurile de dezvoltare au scăpat de sub control.

În prezent, pe lângă avioane de vânătoare, Lockheed Martin produce de la nave de luptă până la sateliţi militari. Doar pe segmentul elicopterelor stătea slab, dar prin preluarea Sikorsky rezolvă şi această problemă şi îşi întăreşte statutul de colos al industriei militare mondiale. Anul trecut a încasat 45 de miliarde de dolari, în mare parte din contracte cu Pentagonul.

De cealaltă parte, Sikorsky a fost o companie curtată intens în ultima perioadă. Compania a primit o ofertă de preluare şi din partea rivalului Textron, grupul care controlează Bell Helicopters. Însă şi-a retras propunerea în momentul în care United Technologies, grupul mamă al Sikorsky, a cerut o sumă mai mare.

Preluarea Sikorsky va transforma în acelaşi timp Lockheed în furnizor al elicopterelor oficiale folosite pentru transportarea preşedintelui Statelor Unite.

Dacă avioanele prezidenţiale se numesc Air Force One, elicopterele au codul de identificare Marine One şi au fost livrate decenii la rând de Sikorsky. În 2005 Lockheed Martin a câştigat contractul pentru dezvoltarea noilor elicoptere prezidenţiale, însă în 2009 proiectul a fost suspendat de preşedintele Obama din cauza costurilor prea ridicate.

Anul trecut a fost prelungit contractul cu Sikorsky care va trebui să livreze, până în 2023, 21 de elicoptere.