Sari la conținut
News Alert

BUSINESS CLUB. Un altfel de „Made in China”?

China şi-a propus să revigoreze întreprinderile ineficiente de stat şi va aplica secretele industriei occidentale - tehnologizare, inovaţie şi ceva atenţie pentru mediul înconjurător.

Strategia anunţată de premierul Li Keqiang se concentrează pe segmente precum transportul feroviar, energia nucleară, dar şi producţia de electronice, industria auto şi aviaţia. China vrea să creeze companii de stat care se pot bate pe piaţa globală cu giganţi din Europa ori America, dar a realizat că, prin definiţie, firmele de stat au o problemă de competitivitate. Ele vor fi eficientizate, în mod paradoxal, cu ajutorul segmentului privat. Se vor înfiinţa societăți de administrare a activelor care vor supraveghea coloşii industriali, iar angajaţii din companiile de stat vor fi răsplătiţi în funcţie de performanţă.

Pentru a concura mai bine cu străinii, giganţii industriali din China vor deveni şi mai mari.

Miercuri, Beijingul a dat undă verde fuziunii dintre CSR, cel mai mare producător de locomotive electrice din lume, şi CNR, care până acum era principalul rival din industria feroviară autohtonă. Curând şi doi giganţi din energie ar putea deveni o singură companie de proporţii stelare - activele-colos care s-ar crea ar valora aproximativ o sută de miliarde de dolari. Pe aceeaşi reţetă chinezii vor să crească campioni naţionali în mai toate sectoarele-cheie.

Companiile controlate de stat acaparează o treime din industria şi serviciile din China, dar expansiunea alimentată cu subvenţii şi împrumuturi ieftine s-a făcut sacrificând eficienţa. Ţara şi-a construit industrii prea mari chiar şi pentru propriile nevoi. Siderurgia şi mineritul s-au făcut fără vreun calcul economic şi s-a ajuns la producţii fabuloase care s-au vândut la preţuri de nimic.

Incapacitatea statului de a gândi economic îi face pe mulţi analişti să creadă că planul Chinei va eşua lamentabil. Scepticii sunt de părere că supradimensionarea companiilor de stat nu le va face mai puternice şi nici mai competitive. Înclinaţia spre excese s-ar putea agrava. Problema de fond rămâne în picioare: guvernul chinez caută să îşi întărească şi să îşi justifice controlul asupra industriilor importante precum energia şi transportul. Dar în acelaşi timp vrea să dea impresia unei viziuni mai occidentale, a unui stat care nu ţine în mână economia ţării. S-au anunţat privatizări, listări la bursă şi reducerea unor participaţii, doar că toate se referă la companii din sectoare marginale.