Sari la conținut

Capitalism în cea mai comunistă ţară. Regimul nord-coreean cedează din control

În Coreea de Nord apar magazine străine, iar producătorii locali, controlaţi de stat, cochetează mai nou cu marketingul. Sunt primele manifestări ale competiţiei. Reducerile, cardurile de loialitate, ideea de brand apar într-un moment în care nord-coreenii dau de gustul consumerismului. Iar pe termen lung, aici ar putea fi adevărata ameninţare pentru regim.

Dezvoltare paralelă" - acesta e sloganul regimului lui Kim Jong-un. Al tatălui său era „Armata înainte de toate", semn că între timp - de voie, de nevoie - Phenianul a decis să se aplece puţin şi asupra avansului economic, nu numai a celui militar. Ultimul cincinal ordonă ca fabricile să vină cu produse mai diverse şi mai bune.

Un brand local de îngheţată are acum peste 100 de sortimente, arată Bloomberg, iar cel mai popular producător de bere are în portofoliu opt beri - blonde, brune şi chiar una cu aromă de ciocolată. Pe rafturile magazinelor s-au înmulţit şi mărfurile de import, iar pentru ele, clienţii plătesc din ce în ce mai des cu cardul.

Cel mai important însă, regimul cedează din control. Fabricile şi magazinele sunt în continuare proprietatea sa, dar managerii lor au acum mai multă libertate să decidă ce şi cât produc, cum îşi promovează produsul, cu cât îşi plătesc angajaţii şi mai ales, pot să încheie parteneriate cu alte firme. În sistemul până acum dirijat apar forţele pieţei. În capitală, promoţiile sunt la ordinea zilei, iar clienţii îşi pot face carduri de loialitate pentru a obţine reduceri şi mai mari.

Pentru dictator, reaşezarea economiei mai eliberează din tensiunea socială şi, mai ales, prelungeşte supravieţuirea financiară a regimului. Doar că e un pariu riscant. Naşterea unei culturi consumeriste poate fi fără cale de întoarcere şi e greu de spus cât timp mai poate acoperi Phenianul noile nevoi ale societăţii. În timp ce oamenii dau de gustul cafelelor străine şi al hainelor venite din afară, în timp ce admiră maşinile germane apărute deja pe străzi, străinătatea trage obloanele.

Inclusiv China. Ca reacţie la testele cu rachete, compania care-i furniza Coreei de Nord cea mai mare parte a petrolului a oprit în acest an livrările. Multe benzinării nord-coreene au trebuit să închidă sau au pus limită la cantitatea ce poate fi cumpărată. Cu o ofertă brusc micşorată, preţul a sărit în aer şi s-a transmis apoi mai departe în agricultură.

Din mai până în iulie orezul s-a scumpit cu o cincime. Acum, repetarea secetelor din alţi ani ar însemna penurie, doar că oamenii par tot mai puţin toleranţi cu lipsurile.

Regimul de la Phenian speră să folosească pieţele cu limită şi în propriul avantaj. Însă, dacă istoria se repetă, e doar o chestiune de timp până ce economia controlată de stat e îngenuncheată de propria ineficienţă.