Sari la conținut

Land Rover Defender va fi trimis la pensie

Land Rover Defender e în ultimele luni de producţie. În ianuarie linia de asamblare se va opri definitiv.

În 1947, când a fost lansat, a fost vehiculul de transport al soldaţilor din războiul celor două Corei, a cărat ajutoare umanitare în zone de criză din toată lumea şi chiar pe Lara Croft, în pelicula Tomb Rider. Maşina bună la toate a rămas acum în urma vremurilor. Nu mai respectă normele de siguranţă a pietonilor, poluează de două ori mai mult decât impun standardele europene şi nici carisma nu o mai ajută. Modelul care a fost pentru prima dată denenat pe nisip îşi găseşte greu locul printre suvSUV-uri de lux, scaune de piele, jante cromate şi touch screen-uri.

Moartea modelului vine într-un moment în care cererea pentru SUV-uri e aşteptată să crească cu aproape 40% în următorii trei ani.

Land Rover Defender însă a trecut de mult de perioada sa de glorie. Vânzările i-au atins apogeul în anii 70. De atunci a fost doar maşina pentru o nişă îngustă de purişti, de pasionaţi de off-road, sau pur şi simplu de şoferi care au apreciat liniile brutale şi simplitatea tehnică. Sunt însă puţini la număr, iar Jaguar Land Rover, care a început anul cu pierderi, e hotărât să ia cu ajutorul altor mașini o felie mai mare din boomul pieţei de SUV-uri.

În cei 68 de ani de istorie s-au construit mai bine de două milioane de unităţi, dar compania de cercetare de piaţă IHS estimează că în acest an se vor vinde doar 20.000.

Conceptul de SUV în sine s-a schimbat. Nu mai e doar maşina armatei, a fermierilor sau a celor aventuroşi, e şi maşina orăşenilor cu bani - iar acolo ţinteşte Land Rover Evoque. Piaţa de SUV-uri a devenit terenul pe care se bat inclusiv Maserati şi Bentley. Însă chiar şi pe nişa maşinilor pătrăţoase şi fără pretenţii au început să se ceară mici mofturi la care Defenderul nu s-a acomodat. Jeep Wrangler, rivalul său principal, a rămas relevant - are acum sistem electronic de control al stabilității și chiar conexiune prin bluetooth, pe când Defender nu are nici măcar airbaguri.

Un urmaş al Defenderului nu e în cărţi, dar nici nu e exclus - şi Mini Cooper a fost îngropat şi înviat - dar o eventuală revenire pe piaţă ar fi un exerciţiu dificil de echilibristică.