Sari la conținut

Melodia care scoate din sărăcie un cartier

Cântecul „Despacito”, care se bucură de un succes răsunător, a generat un nou flux turistic în Puerto Rico, alcătuit din tot mai multe persoane care doresc să viziteze cartierul popular La Perla din capitala San Juan, unde a fost filmat videoclipul acestei piese, informează luni AFP.

puerto rico san juan despacito

FOTO: shutterstock

Înainte de lansarea acestui cântec reggaeton, un veritabil succes la scară planetară, turiștii străini nu se grăbeau să se aventureze în acest cartier sărac și cu o reputație îndoielnică, alcătuit din case mici, albastre și galbene, cu fațadele orientate spre mare, notează Agerpres.

În prezent însă, imediat ce sosesc în zonă, ei îi întreabă pe localnici: "Despacito?". 

Rezidenții le arată direcția în care trebuie să meargă, indicând un grup de stânci devenite celebre, în fața cărora Luis Fonsi a cântat refrenul acestei piese, sau zidul lângă care a dansat o fostă câștigătoare a concursului Miss Univers, Zuleyka Rivera.

Turiștii sunt încântați să descopere și faptul că jucătorii de domino, reuniți în fața unor mese, în plină stradă, sunt cât se poate de adevărați.

"Datorită acestui videoclip am venit aici", a explicat Jennifer Adams, o învățătoare americană în vârstă de 28 de ani.

"Am văzut clipul de multe multe ori. Știam unde trebuia să merg, am făcut fotografii și am încercat să dansez", a adăugat ea.

Următorul ei obiectiv este de a învăța versurile cântecului, în spaniolă, pentru a putea să îl interpreteze la un concurs de karaoke.

Alături de tânăra din Statele Unite, o turistă din Suedia se fotografiază în fața stâncilor, iar un marocan se plimbă pe o faleză descrisă în broșurile turistice cu ajutorul sintagmei "Despacito coast" ("Coasta Despacito").

Acest aflux brusc de fani ai cântecului "Despacito" contrastează cu sărăcia cartierului, fiind însă o consecință logică a mesajului promovat în videoclipul piesei.

Vizite ghidate

"Cuvintele cheie sunt cultură, senzualitate, dans și culori. Am mers să filmăm într-un 'barrio' (cartier, n.r.) unde puteam să găsim toate aceste lucruri", a explicat regizorul videoclipului, Carlos Perez.

Amploarea succesului de care se bucură cântecul "Despacito" a fost pe placul locuitorilor din La Perla, chiar dacă ei nu i-au așteptat pe Luis Fonsi și Daddy Yankee pentru a încerca să îmbunătățească imaginea cartierului lor.

Înainte de "Despacito", rezidenții din La Perla au luptat cu înverșunare pentru protejarea acestei părți a centrului vechi din San Juan, amplasată pe colinele unei peninsule, între stânci naturale și fațadele orașului.

Aproximativ 1.600 de persoane locuiesc în La Perla, unul dintre cele mai sărace cartiere din San Juan, a cărui economie este dominată în principal de traficul de droguri, în pofida eforturilor făcute — în zadar — de Guvern.

Pe site-ul Yelp, mai mulți internauți au recomandat turiștilor să nu meargă în acel perimetru paradisiac dar potențial periculos.

Dar, după lansarea clipului, comunitatea locală s-a organizat: un brutar local și doi comercianți de legume și-au făcut apariția în zonă și 80.000 de dolari provenind din donații private au fost strânși pentru renovarea caselor.

"Acum puteți să veniți, nu vi se va întâmpla nimic. Nu există niciun monstru aici, nimeni nu vă va ucide și nu vă va agresa", spune Yashira Gomez, președinta consiliului comunitar local.

Urmarea acestor operațiuni vizează înființarea unei companii care va organiza vizite ghidate, axate pe istoria orașului.

"Despacito" sau Zika?

În mai, la cinci luni după lansarea videoclipului, rezervările hoteliere au crescut cu 9% în raport cu aceeași perioadă a anului trecut.

Creșterea numărului de turiști ar putea fi asociată și cu sfârșitul crizei declanșate de virusul Zika, din cauza căruia Statele Unite au declarat stare de urgență sanitară în Puerto Rico anul trecut, în contextul în care turismul realiza 6% din PIB-ul regiunii în 2015.

"Toate elementele sunt acum așezate pentru ca Puerto Rico să devină destinația preferată a călătorilor care vor să meargă în Marea Caraibilor", spune Jose Izquierdo, directorul Companiei de Turism din Puerto Rico, deținută de Guvern.

El se declară convins de faptul că videoclipul cântecului "Despacito" a permis ameliorarea imaginii insulei.

Părerea lui este împărtășită și de Marwan Badran, directorul site-ului Hotels.com din America Centrală, potrivit căruia căutările online pentru camere de hotel au crescut în acest an cu 45%.

"Vedem adeseori cum anumite destinații devin foarte căutate după succesul unor filme sau seriale TV sau când anumite celebrități se căsătoresc în anumite localități. La fel se întâmplă acum și cu Puerto Rico, deoarece 'Despacito' a devenit cel mai ascultat cântec din istoria platformelor de streaming", a adăugat Marwan Badran.