Sari la conținut

Muftiul șef al Ierusalimului: „Refuzăm orice acțiune care nu poate izvorî din învățăturile Islamului”

Luca Niculescu: Înainte de a deveni Marele Muftiu al Ierusalimului, aţi fost imamul moscheii Al-Aqsa. Cât de important este acest simbol pentru comunitatea musulmană?

Muhammad Ahmad Hussein: În numele lui Dumnezeu, Cel Milostiv Milos. Moscheea Al-Aqsa (cea îndepărtată) are o importanță mare pentru fiecare musulman din această lume. Nu doar pentru cel palestinian, ci pentru fiecare musulman din această lume. Pentru că moscheea Al-Aqsa reprezintă o parte din credința fiecărui musulman din lume, prin miracolul Isra' și Mi'raj (călătoria nocturnă a profetului Muhammed de la Mecca la Ierusalim și înălțarea sa la cele 7 ceruri). Plus că moscheea Al-Aqsa a fost prima Qibla (direcția rugăciunii) pentru musulmani și totodată este al doilea templu construit pe pământ după cel din Mecca. Pe lângă asta este și a treia moschee la care călătoresc musulmanii.

Pentru toate aceste lucruri importante în credință, în slujire și în civilizație, moscheea Al-Aqsa ocupă un loc special în sufletul fiecărui musulman.

Luca Niculescu: Au musulmanii probleme în a-şi practica religia în Ierusalim?

Muhammad Ahmad Hussein: Ar fi firesc să i se permită oricărui musulman din Ierusalim sau din Palestina să vină la binecuvântată moschee Al-Aqsa ca să-și practice ritualurile religioase. Însă cu părere de rău, sunt măsuri practicate de ocupație (n.r. israeliană), de exemplu: interzice „tineretului” sub 55 de ani să ajungă la Ierusalim pentru a se ruga în binecuvântata moschee Al-Aqsa. Prin urmare, sunt niște măsuri israeliene care împiedică toți palestinienii să ajungă la Ierusalim și la moscheea Al-Aqsa ca să-și practice ritualurile religioase în deplină libertate. Însă noi, fiii Ierusalimului, mergem la moscheea Al-Aqsa de fiecare dată și practicăm îndatoririle noastre religioase, cu toate că sunt totuși hărțuieli, din păcate, din partea poliției israeliene și a coloniștilor care descind în moscheea Al-Aqsa.

Luca Niculescu: Aţi avut chiar dumneavoastră ceva probleme, în urmă cu câţiva ani. Aţi fost arestat din cauza unor violenţe de pe Muntele Templului. De ce credeţi că oamenii religioşi apelează la violenţă pentru a-şi proteja credinţa?

Muhammad Ahmad Hussein: Pentru început vreau să corectez întrebarea. Noi nu avem Muntele Templului, noi avem binecuvântata moschee Al-Aqsa. Aceasta este corectura pentru întrebare. De aceea noi răspundem la întrebări legate de binecuvântata moschee Al-Aqsa. Și nu există nimic în locul moscheei Al-Aqsa decât binecuvântata moschee Al-Aqsa.

Nu m-am referit la întrebarea cu arestarea mea, voi răspunde despre aceasta. Noi nu avem acest Munte al Templului! Eu refuz această întrebare și refuz orice denumire a moscheei Al-Aqsa, în aceste interviu sau în oricare altul, în afară de binecuvântata Moschee Al-Aqsa. Noi nu avem Muntele Templului.

Această arestare a fost în mai 2013. Din păcate cauza este că ocupația israeliană nu duce lipsă de motive când arestează un cetățean palestinian, chiar dacă acest cetățean este muftiul Palestinei. Dar motivul, așa cum pretind ei, este că am zis „Allahu Akbar” (Dumnezeu e mare) și „lillah el-hamd” (slavă Domnului) în moschee, în fața unei scene. În ziua respectivă, cei de la poliția israeliană au aruncat bombe cu gaz și i-au agresat pe cei care se rugau și stăteau în moschee și îl trăgeau pe un tânăr de picioare, îl târau în incinta moscheei Al-Aqsa. Această scenă nu cred că o acceptă un om care își respectă propria umanitate și mai ales în acest loc sfânt.

Firesc, am obiectat împotriva acestei acțiuni și am sesizat polițiștilor care erau acolo în acel moment și care, regretabil, au bătut și au insultat foarte mulți dintre cei care se rugau.

În urma acestui incident au venit la mine acasă și m-au luat la secția de poliţie unde am stat aproape șase ore. Le-am explicat că ceea ce au făcut este un act împotriva umanității și este refuzat de noi și continuăm să refuzăm să se întâmple un asemenea lucru în acest loc sfânt. Aceasta a fost, de fapt, ce s-a întâmplat.

Luca Niculescu: Sunteţi liderul musulmanilor. Aveţi întâlniri cu alţi lideri religioşi din Ierusalim? Despre ce vorbiţi când vă întâlniţi?

Muhammad Ahmad Hussein: Noi, în primul rând, nu avem nicio reținere de a vorbi cu adepții celorlalte religii precum creștinii sau iudeii. Noi respectăm toate religiile cerești, iudaismul, creștinismul și toate religiile în general. Însă, cu părere de rău, ceea ce se întâmplă este că există o ocupație israeliană, din păcate, care încearcă eradicarea civilizației islamice, încearcă să agreseze lăcașurile de cult islamice și creștine. Noi suntem împotriva acestei ocupații și împotriva acestor practici. Pentru că practicile ocupației nu sunt deloc legitime, fie că sunt împotriva omului, împotriva pământului sau împotriva celor sfinte. Iar în ceea ce privește întâlnirea noastră cu liderii religioși, noi nu avem nimic să ne împiedice deloc să ne întâlnim cu liderii celorlalte religii. Noi ne-am întâlnit în moscheea Al-Aqsa cu Papa Francisc I de la Vatican, l-am întâmpinat acolo și l-am primit. La fel îi primim pe toți liderii cultelor creștine existente la noi și în afară.

Luca Niculescu: Tensiunile politice din Orientul Mijlociu afectează şi viaţa religioasă din Ierusalim?

Muhammad Ahmad Hussein: Fără îndoială stările de tensiune nu sunt acceptate, indiferent care parte produce această tensiune, însă avem motive de tensiune în Ierusalim și în mod special în ceea ce privește practica religioasă în moscheea Al-Aqsa, a căror sursă este atitudinea ocupației israeliene și acțiunile coloniștilor extremiști, care încearcă să pună mâna pe moscheea Al-Aqsa și să interzică musulmanilor să-și practice drepturile în moscheea Al-Aqsa, în deplină libertate.

Luca Niculescu: Trăim vremuri complicate în Orient acum, mişcări precum Daesh cresc, sunt oameni care ucid în numele Islamului. Care este părerea dvs despre aceste radicalizare?

Muhammad Ahmad Hussein: Islamul este religia milosteniei și religia întregii omeniri și este o milostenie pentru toată lumea. Noi refuzăm orice acțiune care nu poate izvorî din învățăturile Islamului. Și ca atare orice parte care acționează în afara cadrului Islamului și într-un fel care nu este acceptat de Islam, noi îl refuzăm și nu îl acceptăm, chiar dacă această parte se autointitulează islamică sau pretinde că reprezintă Islamul.

Luca Niculescu: Cum putem să oprim o organizaţie precum Daesh?

Muhammad Ahmad Hussein: Cu siguranță acest lucru necesită o cooperare multilaterală. Mai întâi, colaborarea în privința clarificării ideii religioase corecte și apoi cooperarea între state pentru a interzice asemenea organizații care încearcă să acționeze în numele Islamului și care sunt, desigur, cât se poate de departe de prevederile Islamului. Și acest lucru necesită cooperarea întregii zone. Eu susțin în totalitate cooperarea ideologică, acest lucru este foarte important.

Luca Niculescu: Care sunt aşteptările pe care le aveţi din partea Occidentului legat de aceste chestiuni?

Muhammad Ahmad Hussein: Speranţa noastră este în statele europene, din păcate majoritatea celor care vin și se autointitulează Statul Islamic și se alătură Statului Islamic provin din țări europene occidentale, sub sloganul că sunt musulmani. Noi nu știm adevărul despre ei, de aceea este datoria statelor europene să știe acest lucru. Și sper că nu-i trimite în zona noastră decât din dorința de a scăpa de ei.

Luca Niculescu: Reprezentăm o televiziune românească şi aş vrea să vă rog să transmiteţi un mesaj telespectatorilor noştri, cu ocazia Paştelui.

Muhammad Ahmad Hussein: Fără îndoială, noi apreciem toate popoarele și pentru că sunteți de la o televiziune din România, voi transmite salutările noastre, respectul și aprecierea noastră tuturor fiilor poporului român și tuturor fiilor popoarelor lumii întregi, dorindu-le, desigur, prosperitate și libertate și să beneficieze de un trai decent în ţările lor. Dorim de la poporul român şi de la toate popoarele lumii, în același timp, să fie alături de poporul palestinian ca să-și obțină drepturile sale legitime asupra pământului patriei sale, Palestina.