Sari la conținut

Propaganda, arma Rusiei. „Războiul hibrid” purtat de Moscova cu Occidentul

Pentru a exemplifica, analistul de la Reuters citează cazul „micuței Liza”. Principalele jurnale ale televiziunilor moscovite au difuzat un așa-zis reportaj despre fetița, în vârstă de 13 ani, a unor emigranți ruși din Berlin care ar fi fost răpită și violată în grup de migranți musulmani. În plus, cazul ar fi fost mușamalizat de poliție.

Presupusa dramă a stârnit, mai întâi, indignarea numeroasei comunități de etnici ruși din Germania, care au și ieșit în stradă în semn de protest. Lor li s-au alăturat și alți cetățeni scandalizați, organizați mai ales de grupările de extremă dreapta.

În paralel, însuși ministrul rus de Externe, Serghei Lavrov, a vorbit despre nevoia de a se face dreptate în acest caz. Analistul Reuters notează că au trecut zile bune până când autoritățile și presa din Germania au reacționat. O anchetă a demonstrat că „micuța Liza” avea de mult legături cu lumea interlopă din Berlin, inclusiv cu musulmani, că făcea parte dintr-o rețea de prostituție juvenilă și că mai fugise de-acasă de câteva ori, din proprie inițiativă. Presa rusă nu a mai suflat o vorbă odată ce falsul a fost demascat.

Comentatorul subliniază că Germania e o țintă recentă a acestor atacuri propagandistice. În schimb, Statele Unite se află de luni de zile sub tirul acestor știri contrafăcute.

Acestea sunt ştirile cu care principalele trei canale au început jurnalele. După cum puteţi vedea, Siria a dominat titlurile din nou. Mesajul care merge către publicul rus este că politica Americii în Siria a dat greş şi acum Rusia preia controlul şi vânează gruparea Stat Islamic”, relatează BBC.

Concluzia analiștilor este că Rusia a câștigat toate rundele până acum. Pe de o parte pentru că aproape toată presa e controlată de stat și oficialii ruși se implică direct, validând chiar și falsurile, pe de altă parte pentru că lumea occidentală reacționează foarte greu. În plus, într-o societate liberă e aproape imposibil ca guvernanții să dicteze televiziunilor sau site-urilor ce să difuzeze.