Roboţii înlocuiesc angajaţii Airbus şi Boeing

Data publicării:
fabrica avioane

La începutul acestui an, Boeing a introdus în procesul de producţie un robot capabil să dea nituri de două ori mai rapid şi mult mai precis decât angajaţii care se ocupau de această etapă. Aceasta este doar una dintre automatizările la care au apelat în ultimii ani americanii de la Boeing şi europenii de la Airbus în încercarea de a asambla mai ieftin şi mai rapid avioanele. Cei de la Boeing spun că robotul de nituri nu a dus la pierderea vreunui loc de muncă. Însă alte sisteme automate, da.

În 1998, gigantul aeronautic american avea peste 120.000 de angajaţi. Acum mai are doar 83.000. Iar numărul lor ar fi fost şi mai mic dacă nu ar fi existat comenzile mari primite în ultima perioadă din partea operatorilor de zbor. Deşi numărul total al angajaţilor a scăzut cu o treime, numărul angajaţilor care lucrează pentru producţia fiecărui avion în parte s-a înjumătăţit, de la 217 în 1998 la 109 în prezent.

În Europa, la Airbus, numărul locurilor de muncă nu a scăzut. Însă nici nu a crescut în ritmul comenzilor. Dacă din 1998 până anul trecut numărul de avioane livrate s-a dublat, numărul angajaţilor a crescut cu doar o treime. La fel ca în cazul Boeing, o parte importantă din necesarul de forţă de muncă a fost acoperit cu sisteme automate de producţie.

Cu ajutorul roboţilor, cele două companii mari producătoare de avioane au redus riscul ca unele comenzi să nu fie onorate la timp. Iar în prezent trebuie să lucreze la foc automat după ce companiile aeriene de linie şi low cost, mai ales cele din Asia, au început să cumpere aparate de zbor în număr mare pentru a face faţă creşterii numărului de pasageri.

Prin automatizarea producţiei, Boeing şi Airbus urmează exemplul altor industrii, precum cea auto, unde roboţii industriali sunt deja omniprezenţi pe liniile de asamblare a maşinilor. Şi, pe lângă automatizare, producătorii de avioane au început să apeleze şi la externalizare. Boeing şi Airbus au renunţat să mai producă unele componente de avioane şi le cumpără de la diverşi furnizori. În industria auto, această practică a dat naştere unor probleme, cel mai recent exemplu fiind cel al airbag-urilor periculoase. În cazul avioanelor, cele mai mari incidente de acest gen au fost scurticuitele provocate de bateriile produse de compania Japoneză Yuasa pentru avioanele Boeing 787 Dreamliner.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri