Sari la conținut

Un an de la cea mai misterioasă dispariție a unui avion de pasageri

Premierul malaezian Najib Rizak şi-a exprimat duminică hotărârea de a continua căutarea avionului MH370, dispărut în urmă cu un an, în timp ce un raport al anchetatorilor internaţionali nu a reuşit să ofere noi indicii privind soarta aeronavei companiei Malaysia Airlines, scrie Mediafax.

Un raport de 584 de pagini privind dispariţia avionului Boeing 777-200ER a prezentat date ale radarelor care arată că avionul a deviat de la rută şi detalii privind bateria balizei subacvatice a înregistratorului de zbor.

Anchetatorii au descoperit că bateria balizei subacvatice a înregistratorului de zbor, care ar trebui să emită un semnal în cazul prăbuşirii în apă, expirase în decembrie 2012 şi nu a fost înlocuită.

Totuşi, raportul nu a identificat cauza definitivă a dispariţiei aeronavei, adăugând că nu există nimic suspect în dosarele financiare, medicale sau personale ale piloţilor şi celorlalţi membri ai echipajului.


Pe 8 martie 2014, cursa MH370 cu 239 de oameni la bord, care făcea legătura între Kuala Lumpur şi Beijing, a pierdut legătura cu controlorii de zbor la scurt timp de la decolare, în timp ce se afla deasupra Mării Chinei de Sud. Imediat a început o amplă acţiune de căutare a avionului în zona unde fusese anunţată dispariţia. Planurile s-au schimbat în mod neașteptat după ce datele de zbor furnizate din satelit au arătat că aeronava a virat brusc spre sud-vest în Marea Chinei de Sud, imediat după ce dispozitivul care permite localizarea fusese deconectat. Apoi, avionul ar fi virat spre vest, în Oceanul Indian. Cu aceste informaţii pus cap la cap, a început o adevărată vânătoare după orice urmă a aeronavei. Nu mai puțin de 26 de ţări şi-au pus la dispoziţie cele mai sofisticate dispozitive de cercetare a fundului marin.

Sfârşitul lunii martie a venit cu o singură concluzie:

Cu adâncă tristeţe şi regret trebuie să vă informez că, potrivit ultimelor informaţii, zborul MH 370 s-a încheiat în sudul Oceanului Indian. MH 370 a zburat de-a lungul coridorului sudic, iar ultima sa poziţie a fost în mijlocul Oceanului Indian, la vest de Perth”, a anunțat Najib Razak, premierul Malaeziei.

Disperarea rudelor celor dispăruţi creştea pe măsură ce informaţiile oferite de autorităţile malaeziene erau tot mai contradictorii. „Nu ştim ce să facem, nu ştim pe cine să credem”, mărturisea unul dintre acești oameni.

„Până când va fi găsită epava avionului, rămânem cu speranţa că poate pasagerii avionului sunt încă în viaţă”, spunea un altul, mai optimist.

Misterul părea să fie dezlegat după ce una dintre zecile de nave pornite în căutarea avionului a găsit mai multe fragmente neidentificate în Oceanul Indian.

„Unele obiecte au o lungime de un metru, altele au aproximativ 23 de metri. Unele dintre ele lucesc, lucru care ar putea însemna că sunt dintr-un material solid”, anunța Hishammuddin Hussein, ministrul malaezian al Transporturilor.

La o cercetare mai atentă, însă, alerta s-a dovedit falsă.

Teoriile despre dispariţia aeronavei s-au înmulţit odată cu trecerea timpului. Una dintre ele spune că în cabina pilotului a izbucnit un incendiu care nu le-a mai lăsat pasagerilor timp să transmită un S.O.S. Potrivit altei teorii, avionul a fost deturnat de terorişti ruşi sau islamişti. Alţii cred chiar că aeronava a fost doborâtă din greşeală în urma unui exerciţiu militar. S-a spus şi că deturnarea avionului a fost pusă la cale de unul dintre piloţi, care după ce i-ar fi omorât pe pasageri s-ar fi sinucis. Toate ipotezele au fost luate în calcul de anchetatori care nu au găsit însă nicio informaţie veridică.