Sari la conținut

Vânzările de armament rusesc cresc, cele ale grupurilor americane scad

"Creşterea notabilă a vânzărilor grupurilor ruseşti de armament atât în 2012, cât şi în 2013, este datorată în mare parte întreruperii investiţiilor în echipament militar de către Guvernul rus în anii 2000", a declarat Siemon Wezeman, un cercetător de la Sipri, potrivit unui comunicat citat de Mediafax.

Cifra de afaceri a marilor întreprinderi ruseşti din acest sector a crescut cu 20% în 2013.

În schimb, pentru cele 100 cele mai mari grupuri de apărare din lume (fără cele chinezeşti), ea a scăzut al treilea an consecutiv, cu 2%, la 402 miliarde de dolari.

În lipsa unor date fiabile, Sipri exclude din studiul său societăţile chinezeşti, care profită, totuşi, de al doilea cel mai mare buget militar din lume.

În Rusia, Tactical Missiles Corporation a înregistrat cea mai puternică creştere în 2013 (118%), urcând pe locul 46 la nivel mondial, creştere urmată de cea înregistrată de Almaz-Antey (34%).

Almaz-Antey, numărul 12 mondial, ar putea să intre în Top 10, "în care se află exclusiv producători americani sau europeni, de la sfârşitul Războiului Rece", relevă Sipri.

Retragerea trupelor americane din Afganistan şi Irak a fost unul dintre motivele scăderii cu 4,5% a vânzărilor grupurilor americane. Însă acestea sunt reprezentate de şase firme în Top 10, între care şi Lockheed Martin, care a rămas numărul unu în 2013, urmat de Boeing.

În perioada 2003-2014, Rusia practic şi-a dublat bugetul militar - al treilea la nivel mondial potrivit Sipri.

Occidentalii impun Moscovei un embargo asupra armelor din cauza anexării Crimeei şi susţinerii separatiştilor proruşi în estul Ucrainei.

Sipri, creat în 1966 şi finanţat în parte de către statul suedez, este specializat în cercetarea conflictelor, armamentului şi dezarmării.

În definiţia vânzării de armament, Centrul include "bunuri şi servicii pentru clienţi militari, inclusiv comenzile naţionale şi exporturile".