Sari la conținut

Orășelul balcanic din spatele lui Trump

Peste 100 de site-uri pro-Trump au fost deschise într-un mic oraș din Macedonia. Localnicii și-au dat seama că prin publicarea de știri favorabile candidatului republican la președinția SUA îi pot exploata pe alegătorii săi și câștiga bani din reclame. Fiecare click pe o știre pro-Trump aduce bani în buzunarul unui tânăr macedonean, relatează BuzzFeed

donald trump campanie presedinte - GettyImages - 21 iulie 2015

Foto: Gulliver/Getty Images

Veles, un oraș din Macedonia cu o populație de 45.000 de locuitori, a devenit centrul industriei de clickbait. Aici, tinerii macedoneni câștigă mii de dolari din știri, de multe ori inventate, care sunt consumate apoi de susținătorii pro-Trump. 

Știrile publicate pe aceste site-uri sunt fie false, fie scrise în mod intenționat atât de părtinitor, încât să confirme prejudecățile și să aprindă spiritele cititorilor. Micii antreprenori din Macedonia nu au scopuri politice, nici măcar nu îl susțin pe Donald Trump, motivația lor este una pur financiară. 

La începutul anului, unii macedoneni au încercat să facă site-uri pro-Bernie Sanders, însă nimic nu a mers atât de bine pe Facebook ca știrile despre Donald Trump, așa că macedonenii și-au concentrat eforturile pe candidatul republican. 

Aceasta este știrea mileniului”, scria într-un articol de pe WorldPoliticus.com. Citând surse anonime din cadrul FBI, în articol scria că Hillary Clinton va fi pusă sub acuzare în scandalul e-mailurilor în 2017. Titlul știrii - „Rugăciunile v-au fost ascultate”.

Suporterii lui Donald Trump au „căzut în capcană” și știrea a generat peste 140.000 de distribuiri, reacții și comentarii pe Facebook. În tot acest timp, peste Ocean, administratorul site-ului, un tânăr student, a urmărit cum contul lui de pe Google AdSense începea să fie alimentat cu bani.

Cel puțin 140 de site-uri cu conținut despre politica din Statele Unite au fost deschise în Veles în ultimul an. Toate aceste site-uri au nume care sună „american” precum „WorldPoliticus.com”, „TrumpVision365.com”, „USConservativeToday.com”, „DonaldTrumpNews.co”și „USADailyPolitics.com”. Pe toate aceste site-uri pot fi găsite exclusiv informații pro-Trump.

Aceste site-uri joacă un rol important în propagarea de informații false despre Hillary Clinton și de știri favorabile lui Donald Trump. Site-urile au și pagini de Facebook care sunt urmărite de sute de mii de oameni.

O știre falsă generează mai mult trafic ca o investigație New York Times

Tinerii macedoneni care se ocupă de aceste site-uri spun că nu le pasă de Donald Trump ci au văzut o metodă ușoară de a face bani. Cu cât mai multe click-uri are o știre, cu atât mai mulți bani primește administratorul site-ului din reclame.

Mai mult, tinerii și-au dat seama că pentru a genera cât mai mult trafic pe site-urile lor trebuie să folosească de multe ori conținut senzaționalist sau chiar fals. 

„Da, informația este rea, falsă și înșelătoare, dar dacă oamenii dau click pe ea atunci o folosim”, a spus un student macedonean care are un site de acest fel.

Majoritatea știrilor de pe aceste site-uri sunt fie compilații, fie plagiate de pe site-uri de dreapta din SUA. Macedonenii văd o știre pe un alt site, scriu un titlu senzațional și o postează pe site-ul lor. Apoi o distribuie pe Facebook și așteaptă să genereze trafic.

Spre exemplu, știrea intitulată „Hillary Clinton, 2013: Mi-ar plăcea să văd mai mulți oameni ca Donald Trump candidând. Sunt Cinstiți și nu pot fi cumpărați” de pe site-ul „ConservativeState.com” a strâns în doar o săptămână 480.000 de distribuiri, reacții și comentarii pe Facebook. În comparație, investigația New York Times care a dezvăluit că Donald Trump nu a mai plătit taxe de aproape 20 de ani a generat 175.000 de interacțiuni pe Facebook într-o lună, notează BuzzFeed.

Sursa originală a acestei informații este „TheRightists.com”, un site care admite că publică atât conținut real cât și fals. Potrivit e-mailurilor publicate de WikiLeaks, Clinton a declarat într-un discurs privat la Goldman Sachs că i-ar plăcea ca mai mulți oameni de afaceri de succes să intre în politică, însă nu l-a menționat pe Donald Trump.

Patru din cele cinci cele mai citite știri de pe acest site sunt false. Printre ele se numără o știre că Papa Francisc și-a declarat susținerea pentru Donald Trump și că Mike Pence ar fi spus că Michelle Obama este „cea mai vulgară Primă Doamnă din istorie”. Toate aceste patru știri au generat împreună peste un milion de distribuiri, reacții și comentarii pe Facebook. În consecință, administratorii site-ului au făcut bani și sute de oameni au fost induși în eroare.

Ce se întâmplă după alegeri?

Totuși, explozia de site-uri pro-Trump dăunează afacerii. Tinerii se plâng că sunt atât de multe site-uri încât este mai dificil să mai faci bani din asta. Mai mult, administratorii site-urilor pro-Trump contactați de BuzzFeed spun că știu că după campanie știrile nu o să mai meargă și că a fost vorba doar de exploatarea unei oportunități care s-a ivit în acest an, prin combinarea lui Donald Trump cu Facebook.

Mai mult, tinerii macedoneni plănuiesc să aplice aceeași schemă, dar pentru știri din sport, stil de viață și sănătate.