Sari la conținut

Jocurile folosite de CIA în formarea angajaţilor

Jocurile de cărţi Dungeons and Dragons şi Pokémon, dar şi alte jocuri de rol, înseamnă mai mult decât simplă distracţie, ele reprezintă o sursă de inspiraţie pentru CIA, scrie CNN Money citat de News.ro.

CIA Responds To Senate Intelligence Report

Foto: Gulliver/Getty Images

David Clopper, un analist în domeniul colectării de informaţii cu 16 ani de experienţă la CIA, creează jocuri pentru Agenţia Centrală americană de Informaţii.

De la jocuri de cărţi, la jocuri de societate, Clopper creează jocuri folosite în formarea angajaţilor agenţiei, inclusiv a ofiţerilor de informaţii şi analiştilor politici în vederea interacţiunii cu lumea reală.

”Jocul face parte din condiţia umană. De ce să nu profităm de acest lucru şi să-l integrăm în modul în care învăţăm?”, declara Clopper în weekend la o masă rotundă pe tema jocurilor, la Festivalul de tehnologie interactivă South by Southwest (SXSW).

Clopper şi alţi ofiţeri CIA au discutat despre modul în care agenţia foloseşte jocuri pentru a preda strategie, culegere de informaţii şi colaborarea.

Clopper, care a început să creeze programe de formare pe baza unor jocuri de societate în 2008, şi-a prezentat câteva dintre creaţiile folosite de CIA.

În "Collection", primul său joc pe care l-a creat pentru CIA, echipe de analişti lucrează împreună pentru a rezolva crize internaţionale contracronometru. Al doilea titlu, "Collection Deck", este un joc de cărţi similar Pokémon, în care fiecare carte reprezintă fie o strategie de colectare de informaţii, fie provocări în birocraţie.

De exemplu, un jucător pune jos o carte pentru a colecta informaţii secrete prin fotografi satelitare, însă un oponent îl poate bloca folosind o carte ”defecţiuni la staţia de pe teren”. Jocul are scopul să simuleze situaţii cu care analiştii se pot confrunta în activitatea reală.

La masa rotundă a vorbit şi Volko Ruhnke, un formator CIA şi un designer independent de jocuri. El a spus că este deosebit de interesat de un anumit tip de joc, şi anume cel care se joacă la masă cu scopul de a-i forma pe analişti şi a-i ajuta în sarcinile analitice. El poate ajuta la preconizarea unor situaţii complexe, obligându-i să gestioneze simultan mai multe scenarii.

Ruhnke a creat un joc comercial de societate care simulează conflictul din Afganistan şi care-i trece pe jucători prin probleme militare, politice şi economice din regiune. Acesta le oferă jucătorilor ”o perspectivă mult mai dinamică în înţelegerea problemelor Afganistanului modern”, a spus el, adăugând că un joc similar poate fi folosit în cadrul CIA.

Jocurile vechi sunt, pentru moment, principala sursă de inspiraţie în programe populare de formare.

Însă analiştii se aşteaptă să folosească în curând jocuri în realitatea virtuală (VR), în cadrul unor programe de formare.

Ramuri multiple ale forţelor armate folosesc, de ani de zile, jocuri VR în formare, oferindu-le militarilor experienţe din viaţa reală prin intermediul stimulării vizuale şi auditive.

”Cu cât ne implicăm mai rapid în utilizarea jocurilor VR, cu atât mai bine”, aprecia Rachel Grunspan, directoarea pentru strategie a unei organizaţii în domeniul inovării digitale din cadrul CIA. ”Vrei să-i faci să se gândească la problema în domeniul informaţiilor pe care încerci să o rezolvi, iar VR face un lucru uimitor în acest sens”.