Sari la conținut

BUSINESS CLUB. Economia în care nimic nu se aruncă. Strategia care ar putea aduce bani Europei

Comisia Europeană va rescrie curând strategia economică a Europei de la zero. Dacă acum resursele sunt extrase, prelucrate, folosite și aruncate, noul model nu va fi unul liniar, ci unul circular. Produsele vechi nu mai ajung la gunoi, unde era capătul de linie, ci reintră în circuitul economic. Din ele se extrag din nou componente și materii prime, după care începe un nou ciclu de viață.

Produsele vechi sunt refolosite, reciclate și recondiționate pentru a fi vândute iar și iar. Gunoiul devine resursă, risipa dispare, iar economia produce mai eficient.

În maximum 15 ani, creșterea productivității resurselor cu o treime ar aduce încă 1% la creșterea anuală a PIB, spune Comisia Europeană. Schimbarea tiparului economic ar crea două milioane de noi locuri de muncă, iar beneficiile s-ar rostogoli la infinit fiindcă afacerile rămân cu mai mulți bani de investit.

„Afacerile din Europa ar economisi aproximativ șase miliarde de euro dacă ar implementa măsuri care să promoveze reutilizarea și reciclarea materialelor”, a spus Julio Garcia Burgues, directorul Comisiei de Mediu a CE .

Noi posibilități apar atunci când companiile acceptă că treaba lor nu se termină când vând un produs, ci că atunci abia începe un nou ciclu de afaceri. Apar noi activități economice, noi tranzacții între companii și o nouă relație cu clienții.

Un exemplu este un magazin din Amsterdam. Aici, în loc să cumpere blugi, clienții îi închiriază. Când se învechesc, nu îi aruncă, ci îi aduc înapoi la magazin pentru a primi o pereche nouă, una făcută din fibrele blugilor returnați în trecut.

„Ai nevoie să fii proprietarul blugilor? Nu, vrei doar să îi porți. Dacă îi porți și te poți folosi de ei e de ajuns. După aceea, poți să ni-i trimiți și noi ne vom asigura că putem refolosi materia prima și că schimbăm economia”, a spus Bert Van Son, director general Mud Jeans.

Când blugii ajung la sfârșitul vieții, sunt tocați iar fibra de bumbac e țesută într-o nouă pereche de blugi. Unele companii fac același lucru cu telefoanele mobile. Le primesc înapoi, oferă unele noi și din cele vechi extrag componentele funcționale, iar restul e folosit ca materie primă.

Dintr-o sută de mii de aparate se pot extrage două kilograme de aur, 25 de argint și o tonă de cupru. Refolosirea resurselor a devenit filosofia multor companii de succes.

H&M își încurajează clienții să returneze produsele vechi, iar din ele fabrică haine noi. Kingfisher are o linie de produse de mobilier făcute din lemn refolosit, iar Volkswagen investește serios în reutilizarea componentelor din mașinile vechi.

Titani ai industriei reușesc astfel să producă mai ieftin și să creeze un flux de venituri din materiale pe care înainte le aruncau la gunoi, adesea la un preț foarte mare. La un nivel mult mai înalt, aceasta ar putea fi și rezolvarea la problemele Europei.