Sari la conținut
News Alert

BUSINESS CLUB. Scandalul EADS, în varianta austriacă

EADS a încasat 1,6 miliarde de euro de la statul austriac pentru cele 15 avioane militare Eurofighter asamblate în Germania. Iniţial, gigantul aeronautic trebuia să livreze 18 aparate de zbor pentru două miliarde de euro, însă comanda a fost redusă la presiunea opiniei publice din Austria. Avioanele au fost considerate prea scumpe. Dar, în schimbul banilor încasaţi, EADS a promis investiţii în Austria şi colaborări cu firmele austriece în valoare de 3 miliarde şi jumătate de euro.

Însă, în 2012, contractul dintre EADS şi guvernul Austriei s-a transformat într-un uriaş dosar de corupţie. Procurorii au descoperit plăți suspecte de peste 100 de milioane de euro făcute direct şi indirect de gigantul aeronautic către diverse firme off-shore. Iar la sfârşitul anului 2012, în colaborare cu procurorii austrieci, anchetatorii germani au declarat cu subiect şi predicat că suspectează mite de 50 de milioane de euro plătite de EADS către diverşi intermediari şi oficiali din Austria în schimbul semnării contractului. 

Citiți și: Reacții la București în urma articolului despre EADS din presa germană
              BUSINESS CLUB. Personajele-cheie ale afacerii EADS
              Traian Băsescu: Firme și persoane din dosarul Microsoft se găsesc în dosarul EADS. Povestea contractului de 1,3 miliarde de euro care nu ne-a dus în Schengen
              SCANDALUL EADS. Nereguli despre care presa franceză scria încă de acum nouă ani
              BUSINESS CLUB. Tradiția șpăgii la Siemens

Și totuși, nici până în ziua de azi anchetatorii nu au arătat cu degetul spre un oficial anume. Suspiciuni au apărut în jurul lui Jörg Haider, un controversat politician austriac de extremă-dreapta, care și-a schimbat brusc atitudinea faţă de achiziţia avioanelor. Iniţial a denunţat public semnarea acordului din 2003 dintre EADS și statul austriac. Însă, în timpul unei campanii electorale în care a avut la dispoziţie finanţări suspect de mari, Haider s-a alăturat celor care susţineau contractul cu EADS.

În 2008, Jörg Haider a murit într-un accident de mașină.

Filiera italiană

Un alt nume care apare în această anchetă este cel al lui Gianfranco Lande, un italian care, întâmplător, a ajuns să le ofere procurorilor o pistă foarte importantă în dosarul EADS. Arestat în Italia pentru o schemă Ponzi pe care o alimenta cu banii Mafiei din Calabria, Lande s-a temut să le ofere anchetatorilor detalii despre colaboratorii săi din lumea crimei organizate. Le-a dezvăluit, însă, că a înfiinţat o reţea de firme pentru o mare corporaţie europeană.

Acea corporaţie era EADS, iar italianul care avea legături cu Mafia era omul din spatele companiilor prin care erau efectuate plăţile suspecte de după semnarea contractului cu statul austriac.

Și, pe lângă suspiciunile de mită, cei de la EADS sunt suspectaţi că au minţit atunci când au promis offset-ul de 3 miliarde și jumătate de euro din Austria. Compania a atașat la contractul de livrare a avioanelor colaborări cu firmele austriece care s-ar fi desfășurat oricum, fără să depindă de comanda primită de la statul austriac. De exemplu, 700 de milioane de euro din cele 3,5 miliarde au venit din vânzarea în Marea Britanie a unor camioane militare produse de EADS în Austria. Însă reprezentanţii companiei de camioane MAN, implicată în acel acord, au declarat în 2012 că vehiculelele militare ar fi fost produse în Austria, chiar dacă Viena ar fi cumpărat sau nu avioanele EADS.

Dosarul EADS din Austria rămâne deschis, chiar dacă în ultimul an ancheta nu a mai avansat spectaculos. Însă pot apărea oricând noi nume sau dovezi care să reaprindă acest scandal.