Sari la conținut
News Alert

Cum funcţionează „armata de postaci” a lui Vladimir Putin

Captură Google Maps 

În fiecare zi, după ora 21.00, pe strada Savuşkina la numărul 55 din Sankt Petersburg, unde se află un complex de birouri modern cu patru etaje, pe care stă scris „Centru de afaceri”, se formează o coadă.

După ce au petrecut 12 ore în clădire, angajaţii sunt înlocuiţi cu un alt grup, care lucrează în tura de noapte. Clădirea a fost identificată drept sediul „armatei de postaci” a Rusiei, unde sute de oameni plătiţi lucrează permanent pentru a inunda forumurile ruseşti, reţelele de socializare şi secţiunile de comentarii ale publicaţiilor occidentale cu laude la adresa preşedintelui Vladimir Putin şi cu satiră la adresa depravării şi nedreptăţii din Occident, relatează The Guardian, în ediţia electronică, citat de Mediafax.

Jurnaliștii de la The Guardian au discutat cu doi foşti angajaţi, dintre care unul lucra la un departament de bloguri false pe reţeaua de socializare LiveJournal, iar unul făcea parte dintr-o echipă care a inundat forumurile de discuţii din Rusia cu posturi pro-Kremlin. Amândoi au declarat că au fost angajaţi neoficial şi că primeau banii în mână.

Ei au descris imaginea unui mediu de lucru lipsit de umor şi draconic, cu amenzi pentru întârzieri de câteva minute sau neîndeplinirea cotei zilnice de postări. Postacii lucrează în camere de aproximativ 20 de persoane, fiecare controlată de trei editori, care verifică postările şi impun amenzi dacă descoperă că au fost folosite cuvinte copiate sau dacă acestea deviază de la ideologie.

Un blogger de pe LiveJournal, care a petrecut două luni lucrând la centru până la jumătatea lui martie, susţine că primea 45.000 de ruble (737 de euro) pe lună pentru a administra mai multe conturi pe site.

Ea nu a avut niciun fel de contract, singurul document semnat fiind unul de confidenţialitate. În plus, i s-a ordonat să nu le spună prietenilor despre locul ei de muncă şi să nu îi adauge pe niciunul dintre ei la conturile pe reţelele de socializare pe care le administra sub diverse pseudonime.

„Trebuia să scriem mesaje obişnuite, despre prăjituri sau muzica preferate, dar să strecurăm postări politice despre cât de fascist este Guvernul de la Kiev sau lucruri similare”, a declarat ea, potrivit sursei citate.

Instrucţiunile pentru postările politice veneau ca „sarcini tehnice” pe care postacii le primeau în fiecare dimineaţă, în timp ce postările non-politice trebuiau să fie personale.

„Cel mai înfricoşător lucru este atunci când discuţi cu prietenii tăi, iar ei repetă aceleaşi lucruri pe care le-ai văzut în sarcinile tehnice şi realizezi că toate acestea au efect”, a declarat fostul angajat.

Marat, în vârstă de 40 de ani, a lucrat într-un departament diferit, unde angajaţii intrau metodic pe forumuri de discuţii din diverse oraşe, postând mesaje.

„Primul lucru pe care îl făceam dimineaţa când veneam era să deschidem un server proxy pentru a ne ascunde localizarea reală, apoi să citim sarcinile tehnice care ne fuseseră trimise”, a declarat el.

Postacii lucrau în echipe de câte trei. Primul se plângea de o problemă sau alta, sau pur şi simplu posta un link, apoi ceilalţi doi se puneau pe treabă, folosind link-uri către articole publicate de site-uri pro-Kremlin şi fotografii „amuzante” care satirizau Occidentul sau liderii ucraineni cu descrieri injurioase.

Marat a vorbit despre şase dintre sarcinile sale tehnice din perioada în care lucra. Fiecare dintre ele are un subiect, câteva informaţii despre el şi o „concluzie” la care trebuie să ajungă comentatorii. Una dintre ele se referă la Vladimir Putin care a transmis condoleanţe preşedintelui Francois Hollande după atacurile de la Charlie Hebdo din Paris.

„Vladimir Putin l-a contactat imediat pe liderul francez, în pofida relaţiilor proaste dintre Rusia şi Occident”, se poate citi în secţiunea de concluzii la care trebuie să ajungă postările trollului.

„Liderul rus a ţinut piept întotdeauna agresiunii şi terorismului în general. Graţie iniţiativelor preşedintelui, numărul actelor teroriste din interiorul Rusiei a scăzut dramatic”.

Pentru a adăuga culoare postărilor, au fost înfiinţate site-uri în ajutorul armatei de postaci. Unul prezintă sute de imagini care pot fi copiate, în principal cu lideri europeni implicaţi în incidente umilitoare create în Photoshop sau cu descrieri care subliniază slăbiciunea sau prostia lor, sau arătându-l pe Putin făcând glume.

Multe dintre ele sunt în mod evident rasiste sau homofobe. Barack Obama mâncând o banană sau descris ca o maimuţă sau preşedintele ucrainean Petro Poroşenko travestit declarând: „Ne pregătim pentru integrarea europeană”.

Postacii trebuie să publice fotografii împreună cu informaţii pe care le pot extrage de pe site-ul marcat ca „Wikipedia rusă patriotică”.

„Mergeam acasă la sfârşitul zilei şi vedeam aceleaşi informaţii la televizor. Era evident că decizia a venit de undeva”, a declarat Marat.

Multe persoane au acuzat televiziunea rusă de intensificarea propagandei în ultimele 18 luni în relatările despre Ucraina, atât de mult încât UE l-a trecut pe Dmitri Kiselev, directorul unei importante agenţii de presă, pe lista celor vizaţi de sancţiuni.

După două luni de lucru, Marat a început să simtă că îşi pierde minţile şi a decis să plece. El a subliniat că angajaţii au păreri împărţite cu privire la activitatea desfăşurată. Jumătate dintre ei cred cu adevărat în ceea ce fac, iar celalată jumătate cred că este o prostie, dar au nevoie de bani. Ocazional, a observat persoane care şi-au schimbat locul de muncă.

Cel mai prestigios loc de muncă în agenţie este să fii postac de limbă engleză, pentru care eşti plătit cu 65.000 de ruble (peste 1.000 de euro) pe lună.

Avocaţii din Sankt Petersburg susţin că este extrem de rar ca o astfel de companie să funcţioneze integral pe „piaţa neagră”, fără să plătească taxe şi să nu îşi înregistreze oficial angajaţii. Scurgeri de informaţii au legat compania care conduce această fabrică de postaci de structuri apropiate Kremlinului, dar nu există dovezi clare.

În 2012 au fost scurgeri de informaţii care sugerau că gruparea de tineret a Kremlinului finanţează această activitate.

Nu este clar dacă această agenţie din Sankt Petersburg este singura sau dacă mai sunt şi altele, dar pare evident că este o întreprindere care a crescut enorm de când a fost descoperită în urmă cu doi ani.