Magazinele din Franța nu mai au voie să arunce mâncare

Data publicării:
GettyImages-81513159

Din cele 7,1 milioane de tone de mâncare risipită în Franţa anual - 67% reprezintă alimentele irosite de oameni, iar 11% cea aruncată de marile magazine.

Fiecare francez aruncă în medie între 20 și 30 de kilograme de alimente pe an, însă o mare parte a deșeurilor alimentare este produsă de marile întreprinderi precum supermarketurile. Magazinele cum este și cel din spatele meu aruncă anual peste 200 de tone de mâncare”, relatează Sebastian Perju, corespondent Digi24 Franţa.

Noua legislație le interzice magazinelor și să distrugă mâncarea aruncată la gunoi. Unele supermarketuri turnau până acum înălbitor peste legumele, iaurtul sau pizza aruncate la gunoi pentru a-i descuraja pe oamenii fără adapost, dar și pentru a preveni eventualele toxinfecții.

În timp ce autoritățile din Hexagon au scos risipa de alimente în afara legii, la noi oficialii încă mai trasează strategii. România aruncă anual la 5 milioane de tone de mâncare care ar mai putea fi consumată. 10% din alimentele de la raft sunt astfel risipite.

O să avem un ghid de bune practici care va fi popularizat în școli, licee, universități, radio, televiziune, va ajunge către producători, procesatori, consumatori, în așa fel încât să avem prin acest ghid și prin acest program o perioadă de informare”, spune Viorel Morărescu, director Direcţia Industrie Alimentară din Ministerul Agriculturii.

Strategia încă nu este definitivată și nu este nici prima.

„În 2013, oficialii de la Ministerul Mediului au propus marilor magazine ca acele produse care se apropie de termenul de expirare să fie vândute cu o reducere de până la 70% din preț. Mai mult, o parte din mâncare ar fi trebuit să ajungă la grădini zoologice sau la persoanele nevoiașe”, relatează Roxana Vântu, reporter Digi24.

Inițiativa s-a dovedit a fi greu de pus în practică, după îndelungi discuții despre efectul pe care l-ar avea alimentele aflate în prag de expirare asupra sănătății copiilor sau a bătrânilor.

Deși sunt magazine care donează mâncare, unele spun că statul trebuie să încurajeze acest lucru. Practic, dacă donează mâncare, ar trebui să achite TVA de 9% statului pentru acele produse.

„Ar trebui găsite niște căi de facilități fiscale, pentru că aceste produse poartă niște taxe și impozite pe care le datorăm statului”, spune Florin Căpăţână, vicepreşedintele Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale.

De anul trecut, un proiect de lege prevede ca produsele aflate la promoție și care expiră în trei zile să fie așezate în rafturi separate.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri