Sari la conținut

Punctul slab din economia Germaniei

IMM-urile germane angajează 60% din forța de muncă a țării, antrenează 80% dintre toți ucenicii și produc mai bine de jumătate din PIB. Politicienii și industriașii însă se tem pentru viitorul Mittelstand-ului.

Investiții private de 60 de miliarde de euro pe an sunt vitale, dar lipsesc, arată datele Camerei germane de Comerț citate de Deutsche Welle. Deficitul se lărgește cu alte 20 de miliarde de euro care ar trebui investiți anual de stat în infrastructură. E un gol financiar uriaș, dar nu vine din lipsa de bani de investit, ci din lipsa motivației.

Cu o populație îmbătrânită, demografia Germaniei e o amenințare uriașă pentru viabilitatea pe termen lung a IMM-urilor. Capetele firmelor, directorii care le-au crescut o viață întreagă, sunt astăzi bătrâni – 600.000 de directori se vor pensiona până în 2017 - mai grav însă e că nu are cine să-i înlocuiască.

Noua generație e foarte mică, dar e și foarte diferită. Urmașii patronilor se orientează spre slujbe mai stabile, iar afacerea de familie nu e prea tentantă, mai ales când implică atitudinea patriarhală a părinților.

Reprezentantii Camerei de Comerț germane arată că Germania traversează o tranziției a culturii antreprenoriale. Afacerea de familie s-ar putea dizolva, moștenitorii nu sunt tentanți să ducă mai departe moștenirea părinților și în niciun caz nu primesc bine criticile acestora când li se explică modul în care se fac lucrurile într-o afacere anume.

Prăpastia dintre generații e cea care generează deficitul investițiilor; fiindcă nu au cui să lase afacerea moștenire, patronii adesea ezită să își investească economiile în extinderea firmei.

Banii există, dar nu sunt puși la lucru - la finele lunii iunie, gospodăriile germane țineau în bănci mai bine de 2.000 de miliarde de euro, e un maxim istoric și totuși sectorul privat suferă din lipsă de capital.

Astfel, multe IMM-uri nu-și exploatează oportunitățile pe piață și nici nu angajează la fel de mulți oameni pe cât ar putea. Nici politica guvernului nu ajută - pentru a lăsa moștenire compania, patronii au de plătit taxe de moștenire uriașe astfel că însăși continuitatea afacerilor de familie este împiedicată.

La mijloc sunt însă companii extrem de bine nișate, puternic specializate, multe dintre ele cu renume mondial, în ciuda dimensiunilor reduse. Totuși piața își găsește singură instrumentele de corecție.

Un nou tip de afacere a apărut în Germania pentru a răspunde problemei cu care țara se confruntă. Au apărut platforme online care le permit patronilor gata să iasă la pensie să își mărite afacerile. Mii de IMM-uri își caută noii patroni, dar momentan problema de succesiune lăsată de sutele de mii de directori în vârstă e prea mare pentru a fi rezolvată ușor.