Sari la conținut

WP: Povestea cu Rusia nu e doar despre Facebook, ci şi despre Google

"În timp ce Senatul SUA pregătește audieri pe tema influenței pe care entitățile rusești ar fi putut-o avea în alegerile americane, este important ca reprezentanții aleși să ceară o transparență totală din partea uriașelor platforme digitale, Google și Facebook. Utilizarea platformelor digitale de către Rusia pentru a manipula alegerile din 2016 a dezvăluit puterea pe care o au aceste companii asupra vieții politice, precum și modul în care acestea au evitat responsabilitățile pe care le implică o astfel de putere", scrie Washington Post, într-un material de opinie care atrage atenţia că "până acum, cea mai mare parte a atenției publice s-a concentrat pe Facebook".

"Însă - subliniază analiza - aici nu este vorba doar despre Facebook. În aceeași măsură, dacă nu mai mult, este și despre gardianul american al știrilor și informațiilor, de departe cea mai importantă platformă digitală de publicitate din lume: Google. În timp ce Congresul convoacă audieri destinate să facă lumină asupra încercărilor Rusiei de a interveni în alegeri, este vital ca legiuitorii să solicite de la Google informațiile complete care nu au fost încă furnizate în mod voluntar".

Iar argumentul e, în esenţă, destul de intuitiv: "Ideea că Rusia a încercat să influențeze alegerile din 2016, dar a omis Google, este absurdă. Moscova nu este în niciun caz ignorantă cu privire la ecosistemul digital. Iar Google domină lumea digitală ca un gigant.

Google realizează peste 79% din traficul total al căutărilor pe desktop și peste 96% din traficul căutărilor pe mobil la nivel mondial. Grație poziției sale dominante precum și a influenței sale asupra infrastructurii tehnologice care furnizează publicitate altor site-uri, Google e responsabil cu peste 40% din publicitatea digitală din Statele Unite. În 2016, Google a generat venituri de 79,4 miliarde de dolari din publicitate digitală la nivel mondial. Google este și proprietarul YouTube care livrează 1 miliard de ore de filmări video pe zi și ajunge la mai mulți americani între 18 și 49 de ani decât orice televiziune prin cablu.

Așa că, atunci când Rusia a pus la cale un plan de utilizare a platformelor digitale pentru a interveni în alegerile americane, Google nu putea fi lăsat deoparte. Și totuși, am putea să nu aflăm niciodată câtă publicitate politică au plasat pe Google, în alegerile din 2016, Rusia și alte entități străine, din cauză că, în timp ce stațiile de televiziune și operatorii de cablu sunt supuse unei game largi de monitorizări federale, aceste reguli nu se aplică regelui căutărilor online".  

Câteva detalii, remarcă autorul, Jason Kint, devin relevante în actualul context: "Cu ani în urmă, Google a transmis Comisiei Federale Electorale (FEC) că publicitatea pe platforma sa este limitată la un număr de caractere și, din acest motiv, trebuie să beneficieze de o excepție legislativă destinată inițial unor obiecte de tipul creioanelor și a butonilor, care sunt prea mici fizic pentru a putea afișa informații suplimentare de avertizare. Firește, nu există o limită fizică a anunțurilor publicitare de pe Google. Este doar soluția preferată de Google de a folosi anunțuri mai scurte. Exceptarea acordată de FEC a dat posibilitatea oricărei entități de pe planetă să plaseze anunțuri publicitare politice pe Google fără obligația de a dezvălui informații suplimentare.

Deci, când Google a afirmat că agenții ruși au cheltuit sub 100.000 de dolari pe anunțuri, cum și-a dat seama că suma nu este  de fapt mai mare? Până la urmă, Google nu întreabă nici dacă un anunț publicitar este de natură politică și nici care este identitatea cumpărătorului. Compania trebuie să explice cum a determinat această sumă. În plus, Google împarte veniturile din publicitate cu producătorii de conținut care rulează anunțurile pe înregistrările video de pe YouTube sau pe site-urile de web prin intermediul platformei AdSense. Iar Google nu a dezvăluit ce sume a plătit prin acest sistem de partajare a veniturilor către entitățile care au încercat să submineze alegerile".

Potrivit autorului, "în ultimii ani, Google și Facebook și-au consolidat dominația asupra pieței de publicitate digitală. Astăzi, aproape 100% din creșterea veniturilor din publicitatea digitală în SUA merge către cele două companii care sunt adesea numite “Duopol”. Cei doi giganți au explodat ca dimensiuni și influență, în parte fiindcă furnizează un set incredibil de produse folositoare și valoroase, dar și pentru că sunt în poziția de a colecta date despre consumatori la o scară care nu poate fi concurată pe Internet. Însă nici companiile și nici guvernul nu s-au adaptat la puterea pe care “Duopolul” o are asupra informațiilor care sunt disponibile și asupra modului în care consumatorii le pot accesa. Concentrarea opiniei publice pe investigația despre Rusia oferă o oportunitate unică pentru restabilirea unui echilibru. Congresul trebuie să ceară răspunsuri reale și responsabilitate reală de la Facebook și de la Google".