Sari la conținut

Acțiunile Volkswagen, în scădere cu 20% pentru a doua zi la rând

În Europa, Volkswagen vinde an de an în jur de 2 milioane și jumătate de mașini și, cum în UE jumătate dintre autoturismele cumpărate sunt diesel, foarte mulți europeni și mulți români pot conduce acum mașinile cu probleme.

Autoritățile americane au descoperit sistemul de păcălire al testelor pe modelele diesel Golf, Passat, Bettle, Jetta, dar și pe Audi A3 vândute din 2009 până astăzi.

Acum însă, Volkswagen recunoaște că a folosit același soft și la motoarele altor mașini din grup, grup din care fac parte și Skoda și Seat.

În două zile, Volkswagen a pierdut 36% din valoare sa de la bursă. Acțiunile erau cotate astăzi după-amiază la 107 euro, aflate în picaj de la 162 de euro.

„Ieri au dispărut 15 miliarde de dolari din capitalizarea Volkswagen și am văzut o continuare a prăbușirii astăzi”, a spus un analist de piață.

Volkswagen a anunțat că pune deoparte 6,5 miliarde de euro de cheltuit pentru acest caz. Sunt bani cu care s-ar putea plăti despăgubiri, amenzi și campanii uriașe de rechemări. Și totuși s-ar putea să nu fie de ajuns. Doar amenda pe care ar putea-o primi în America e de 18 miliarde de dolari.

Provizioanele ar putea fi rectificate, spun cei de la Volkswagen.

Însă este greu de anticipat ce se va întâmpla pentru că nu există un precedent care să fie folosit drept model la consecințele sale. Este pentru prima dată când normele de poluare sunt încălcate cu bună știință de un producător.

Sunt analiști care compară acest scandal cu cel de manipulare a indicelui Libor, care a dus la creșterea costurilor de creditare pentru zeci de milioane de oameni. Însă îl depășește în magnitudine prin implicațiile de imagine.

Și nu doar pentru Volkswagen. Deja au apărut îndoieli legate de tot ce înseamnă motorizări Diesel.

Autoritățile se uită deja către mărcile rivale să vadă dacă nu cumva trișarea la testele de poluare e practică generalizată.

Michel Sapin, ministrul francez de Finanțe: „În timp ce Volkswagen este investigat, cred că, pentru a-i asigura pe oameni, vom avea nevoie să investigăm și producătorii francezi, dar nu am motive să cred că aceștia s-au comportat cum a făcut-o Volkswagen.”

Nu doar producătorii francezi vor fi „scuturați” de autorități. Coreea de Sud anunță că ar putea extinde investigațiile dincolo de Volkswagen, la celelalte mărci germane. Piețele par să se teamă de același lucru. Astăzi, pe bursă au picat în lanț acțiunile BMW, Mercedes, Renault și Peugeot Citroen.

Pe același subiect
Scandalul Volkswagen. Vicecancelar: Reputația mașinilor germane, în pericol
Biziday | Ce se poate întâmpla mai departe cu Volkswagen?