Sari la conținut

BUSINESS CLUB. Oricine va putea produce și vinde mașini cu tehnologia Tesla, fără a fi dat în judecată

Însă Elon Musk crede numai aşa maşinile care merg pe carburanţi vor putea fi scoase de pe şosele.CAM3 Prin decizia de a renunţa la brevete, miliardarul recunoaşte practic că Tesla sa a intrat într-o uşoară pană de idei. A creat o maşină electrică performantă, însă nu poate să o mai îmbunătăţească mai mult. Aşa că invită întreaga lume să îşi pună mintea la contribuţie şi, pornind de la tehnologiile Tesla să creeze o maşină electrică mai bună decât maşinile pe combustibili fosili.

Modelul S de la Tesla devine prima maşină open source din istorie. Asta înseamnă că oricine va putea produce baterii sau motoare electrice după chipul şi asemănarea celor produse de Tesla. Toate detaliile ale acestor tehnologii sunt prezente în brevetele de invenţie la care Tesla renunţă de bună voie.

Este un partiu riscant al patronului Elon Musk, care ar putea avea multe de pierdut. Tehnologiile puse la liber ar putea fi folosite pentru crearea unor maşini care să rivalizeze cu Tesla. Însă, într-un fel, chiar aceasta este dorinţa lui Elon Musk.

Patronul Tesla speră că tehnologiile pe care le pune la dispoziţia industriei auto vor fi folosite pentru crearea unor maşini electrice mai performante decât în prezent.

În acest moment modelul S de la Tesla este cea mai performantă maşină electrică. Şi cea mai populară. Modelul S s-a vândut în 23 de mii de exemplare dar Musk. Dar cu tot cu maşinile Tesla, doar 1% din productia auto globala e acoperita de vehiculele cu zero emisii.

Elon Musk vrea ca inginerii din întreaga lume şi de la toţi constructorii auto să se foloseacă de tehnologiile Tesla oferite gratuit pentru producerea unor tehnologii mult mai puternice prin care maşinile elctrice să poată concura cu cele pe carburanţi.

Marele risc pentru Elon Musk ar fi ca aceste noi tehnologii performante să fie brevetate de inventatorii lor. Ceea ce înseamnă că Tesla nu ar putea să le folosească.

Însă, chiar dacă Elon Musk visează la o lume în care maşinile electrice deţin supremaţia, miliardarul sud-african care a fondat Tesla nu este în nicun caz un visător.

Are în mod sigur unul sau mai multe planuri B.

În primul rând, pe lângă maşinile electrice, Tesla pregăteşte şi o uriaşă fabrică de baterii. Dacă industria auto electrică va creşte cu ajutorul tehnologiilor Tesla, atunci Tesla ar putea ajunge să deţină monopolul pe piaţa bateriilor.

În acelaşi timp, tehnologiile puse de Elon Musk la dispoziţia umanităţii nu sunt chiar toate tehnologiile de sub capota maşinilor Tesla. Într-un fel, industria auto este ca industria ciocolatei. Marii ciocolatieri nu îşi brevetează niciodată reţetele. Pentru că brevetul de invenţie este public, iar brevetarea ciocolatelor ar pune la dispoziţia oricui reţetele şi ingredientele secrete. Din acelaşi motiv constructorii auto au tehnologii secrete, pe care evită să le breveteze.

Aşa că, unele maşini ar putea fi dotate cu tehnologii Tesla, însă fără acele ingrediente secrete pe care le cunosc doar inginerii din compania lui Elon Musk, maşinile Tesla nu vor putea fi clonate în totalitate.