Sari la conținut

Ce înseamnă să fii motociclist sau scuterist în București

Sunt tot mai mulţi bucureştenii care au dat volanul pe ghidonul bicicletei sau al motocicletei. Urmăriți un reportaj Digi24 despre cum arată oraşul pentru cei care au renunţat la maşini.

Motocicleta, scuterul, bicicleta sau trotineta par a fi singurele soluţii pentru şoferii care nu mai vor să piardă zilnic timp şi carburant în trafic. Trecerea de la patru la două roţi este şi o formă de civilizaţie, spune Maria.

În timp ce oraşele din Vestul Europei îşi adaptează infrastructura pentru pietoni şi biciclişti, Bucureştiul se aglomerează tot mai mult cu maşini. Însă, din scaunul şoferului părerile sunt mereu împărţite.

Să ne dăm seama că asta e singura noastră scăpare în Bucureşti. Adică să ajungem undeva la nivelul Romei, unde mijlocul de transport principal este scuterul sau orice are două roţi. Există două categorii de şoferi: şoferii care te lasă să treci cu scuterul printre maşini de frică să nu le zgârii maşina, şi sunt cei care respectă motocicliştii şi înţeleg că foloseşti acest mijloc de transport ca să ajungi mai repede la destinaţie”, spune Maria, care merge pe scuter prin București.

Drumurile par de multe ori un câmp de luptă între motociclişti şi şoferi. Din maşini se aude reproşul vitezei, iar din spatele ghidonului este reclamată neatenţia şoferilor.

Trebuie foarte multă atenţie, ochii în 20.000 de locuri, pentru că suntem invizibili! Te uiţi la el, are 350 de kilograme şi aproape trei metri lungime, umblu mereu cu faza lungă, dar sunt nevăzut”, spune Costi, motociclist.

„Chiar dacă drumurile sunt înguste, motocicliştii îşi pot face în siguranţă loc printre maşini, bineînţeles, cu bunăvoinţa şoferilor”, relatează Cătălin Bălan, reporter Digi24.

Din păcate, lucrurile nu stau mereu aşa. Chiar în timpul filmărilor am fost la un pas de accident. Un taxi ne-a tăiat calea fără să se asigure, imediat după ce am plecat de la semafor. Cu toate acestea, câștigul mersului pe două roţi într-un oraş în care circulă zilnic 1,5 milioane de maşini este uşor de înţeles.

„Cel mai mare avantaj este că fiecare drum către serviciu este o plimbare în aer liber. În plus, găseşti foarte uşor locuri de parcare. Nu deranjăm pe nimeni, este loc şi pentru pietoni, însă o maşină nu ar încăpea aici”, spune Cătălin Bălan, reporter Digi24 și motociclist.

Peste 60% din populaţia Bucureştiului locuieşte în jumătatea de sud a Capitalei, iar dimineaţa şi seara oraşul este traversat de peste un milion de oameni.

„Acest ambuteiaj se creează datorită faptului că foarte mulţi locuitori tranzitează zona de centru pentru a ajunge în zona de nord”, spune Daniela Gavril, coordonator într-o companie imobiliară.

Unii angajatori oferă soluţii pentru mijloacele de transport alternative: parcări pentru biciclete sau motociclete, duşuri şi vestiare pentru cei care vin cu bicicleta sau trotineta.

Potrivit unui studiu făcut în 390 de oraşe din 48 de ţări, Bucureşti este pe locul trei în lume ca grad de aglomerare a traficului. Doar Bangkok şi Mexico City au blocaje mai mari, raportate la numărul de maşini, însă în Europa nu ne întrece nimeni.

Din păcate, viitorul nu promite prea multe schimbări.

Vânzările de motociclete noi sunt în creştere, dar rămân infime în faţa comerţului cu maşini. În 2016 s-au înmatriculat puţin peste 1.600 de motociclete şi scutere noi, faţă de 1.300 în 2015.

Pe de altă parte, anul trecut s-au vândut de 60 de ori mai multe maşini noi. Mai exact 95.000 de maşini faţă de 80.000 acum doi ani. Comparaţia este copleşitoare în favoarea maşinilor şi atunci când ne uităm la vehiculele second-hand: 300.000 de maşini la mâna a doua anul trecut faţă de doar 5.000 de motociclete second-hand înmatriculate.