Sari la conținut

Dacia, cea mai abruptă scădere pe piaţa franceză

Piața auto din Europa este în căutarea unor noi tendințe. Iar Dacia este una dintre mărcile afectate. Înmatriculările sale în Franța au scăzut cu aproape 10% în primele cinci luni ale anului, pe o piață care a fost în creștere cu aproape 4%. Din ianuarie până în mai au intrat în circulație pe străzile franceze 42.500 de Dacii, în marea lor majoritate Sandero și Duster.

Dacia este marca de volum cu cea mai mare scădere a înmatriculărilor, însă această evoluție trebuie privită în context. Încercând să își repornească vânzarile și să își recâștige cota de piață, marii constructori auto aplică reduceri substanțiale de preț, pe care Dacia, cu prețurile sale deja mici, nu și le permite.

Datele Barclays, citate de Autonews, arată că, în Franța, Fiat își vinde mașinile cu discounturi de 23%, în vreme ce Citroen, Peugeot și compania mamă a Dacia, Renault, au tăiat 22% din prețuri. Reducerea medie din piața auto franceză este de 19%.

În Germania, o altă țară în care Dacia a avut un început greu de an, discounturile sunt și mai mari. Opel a ajuns să taie nu mai puțin de un sfert din preț, iar Citroen și Renault - peste 20%.

Reduceri mari sunt și în Marea Britanie, dominate tot de ofertele constructorilor francezi, dar și de cele ale americanilor de la Ford.

Chiar și mărcile premium, Audi, BMW și Mercedes, au tăiat între 8 și 19% din prețuri, în funcție de țară.

Din cauza acestor strategii agresive de atragere a clienților, companiile auto au o problemă de profitabilitate în Europa. Ford, de exemplu, a pierdut un miliard de dolari pe piața europeană anul trecut și se așteaptă să fie și anul acesta pe minus în ciuda creșterii numărului de automobile vândute.

Ca să redevină profitabile, companiile auto încearcă pe cât posibil să își diminueze costurile operaționale. Ford, GM, Peugeot și Volvo au închis în ultimii doi ani mai multe fabrici din Europa, dar capacitatea de producție rămâne una mult prea ridicată pentru dimensiunile actuale ale pieței auto europene. Germanii de la Volkswagen estimau că întreaga industrie auto din Europa ar trebui să închidă încă zece fabrici pentru a duce oferta la nivelul cererii. Însă companiile auto încearcă să evite luarea unor măsuri drastice, care ar da naștere unor conflicte costisitoare cu sindicatele și guvernele naționale. Se concentrează în schimb pe creșterea volumului de vânzari, care ar putea genera și profit în momentul în care puterea de cumpărare și încrederea șoferilor europeni vor crește suficient de mult cât să îi îndemne să își cumpere mașini la preț întreg.