Dezvăluiri legate de condiţiile dure de muncă de la Tesla: durere, accidente şi stres

Data publicării:
Telsa CEO Elon Musk Unveils New Vehicle
Foto: Gulliver/Getty Images

Angajaţii Testa se plâng de condiţiile dure de muncă de la liniile de asamblare a automobilelor electrice ale fabricii companiei, reclamând presiunile la care sunt supuşi din cauza obiectivelor agresive de producţie ale directorului general Elon Musk, relatează The Guardian citat de News.ro.

Telsa CEO Elon Musk Unveils New Vehicle
Foto: Gulliver/Getty Images

Musk a transformat o fabrică auto scoasă din uz din Fremont, California, într-o uzină a viitorului, unde roboţi uriaşi numiţi după modelul  X-Men configurează tablă într-o Mecca a industriei avansate, de un alb strălucitor.

Apetitul lui Musk pentru automobilele electrice şi promisiunea sa de a schimba industria auto bazată pe carburanţii generatori de dioxid de carbon au făcut ca valoarea de piaţă a Tesla să o depăşească pe cea a Ford şi, pentru scurt timp, pe cea a General Motors.

Dar unii dintre angajaţii care îşi desfăşoară actvitatea alături de roboţi se plâng de presiunea uriașă la care sunt supuşi, pe care o atribuie obiectivelor agresive de producţie ale lui Musk.

Începând din 2014, ambulanţele au fost chemate de peste 100 de ori pentru muncitorii care au suferit stări de leşin, ameţeli, pierderea cunoştinţei, respiraţie anormală şi dureri în piept, potrivit datelor obţinute de Guardian.

Alte sute de solicitări au fost pentru răniri şi diverse probleme medicale.

Musk a recunoscut, într-un interviu telefonic referitor la condiţiile din fabrica unde lucrează circa 10.000 de muncitori, că aceştia ”au o perioadă grea, muncesc un număr mare de ore, în posturi dificile”. El a spus însă că îi pasă mult de sănătatea şi binele angajaţilor.

Potrivit companiei, siguranţa din fabrică s-a îmbunătăţit semnificativ în ultimul an.

Muska a mai spus că Tesla nu ar trebui să fie comparată cu alţi producători auto americani şi că valoarea bursieră a acesteia, de peste 50 de miliarde de dolari, nu este meritată.

”Cred că această capitalizare este mai mare decât merităm”, a spus Musk, subliniind că producţia Tesla este echivalent cu 1% din producţia totală a General Motors.

”Suntem o companie care pierde bani. Nu este o situaţie în care, de exemplu, suntem capitalişti lacomi, care am decis să renunţăm la siguranţă pentru a obţine un profit mai mare şi dividende. Este vorba de câţi bani pierdem. Şi cum supravieţuim. Cum să nu murim şi toată lumea să nu îşi piardă locurile de muncă?” a spus Musk.

Abordarea lui Musk diferă de cea avută de 15 foşti şi actuali angajaţi ai fabricii auto a Tesla, care au vorbit despre cultura numărului mare de ore lucrate, de presiunile intense, uneori prin durere şi răniri, pentru a îndeplini obiectivele ambiţioase de producţie ale directorului general.

”Am văzut un om care a leşinat, a căzut pe podea ca o clătită şi şi-a spart faţa. Ne-au trimis să lucrăm în jurul lui, în timp ce zăcea pe podea”, a declarat Jonathan Galescu, tehnician de producţie la Tesla.

Galescu este unul dintre cei câţiva muncitori care au spus că şi-au văzut colegii cum s-au prăbuşit sau au fost luaţi cu ambulanţa.

”Am avut un coleg pe linia mea care a muncit, a muncit, a muncit, până când a căzut la pământ”, a spus Mikey Catura, muncitor la linia de asamblare de baterii.

Un alt muncitor, Richard Ortiz, a vorbit admirativ despre tehnologia high-tech a fabricii, dar a adăugat că totul pare despre viitor, dar nu şi pentru angajaţi.

Tesla pare să se afle la intersecţia dintre un startup tehnologic, nelimitat de regulile economiei vechi, şi un producător care are nevoie să fabrice bunuri fizice.

Contradicţia este evidentă în fabrica sa auto, unde Musk vrea să ajungă la o producţie de 500.000 de maşini până în 2018 (o creştere de 495% faţă de 2016), care depinde atât de munca a mii de muncitori cât şi de roboţii futuristici.

Elon Musk a lansat Tesla ca un fel de startup pentru aplicaţii şi nu a realizat că nu este vorba doar despre a tasta la computer, a spus unul dintre muncitorii din producţie.

În februarie, unul dintre muncitori, Jose Moran, a detaliat pe blog acuzaţii legate de depăşirea obligatorie a programului normal de lucru, de numărul mare al accidentărilor şi salariile mici din fabrică, dezvăluind că muncitorii vot să intre în sindicatul United Auto Workers.

Practicile de producţie ale Tesla au fost cele mai periculoase în primii ani de activitate, când rata incidentelor a fost peste media din industrie în perioada 2013-2016.

Potrivit celor mai recente date, această rată a fost în primele luni ale anului 2017 cu 32% mai bună decât media industriei auto, după un nivel uşor peste această medie în 2016.

Compania explicat că îmbunătăţirea a avut loc în urma deciziei de a înfiinţa un al treilea schimb, de a crea o echipă de experţi în ergonomie şi a întăririi echipelor însărcinate cu siguranţa.

Musk a spus că siguranţa este esenţială pentru companie.

”Este incredibil de dureros şi fals ca cineva să afirme că nu îmi pasă”, a spus şeful Tesla.

El a adăugat că la începutul lui 2016 a dormit pe podeaua fabricii, într-un sac de dormit.

”Ştiam că oamenilor le este greu, că muncesc mult, în posturi dificile. Am vrut să muncesc mai mult decât ei, mai multe ore. Pentru că asta cred că trebuie să facă un director. Facem asta pentru că credem într-un viitor sustenabil al energiei, încercăm să accelerăm adoptarea unor transporturi şi a unei producţii de energie curate, nu pentru că vrem să ne îmbogăţim”, a spus Musk.

Şeful Tesla a adăugat că este incredibil de dureros şi fals ca cineva să spună că nu îi pasă.

Muncitorii Tesla care au vorbit pentru Guardian îi împărtăşesc mândria şi entuziasmul pentru misiunea companiei.

”Schimbăm lumea. Abia aştept ca nepoata mea să meargă într-o zi la şcoală şi să spună că bunicul ei a fost acolo”, a spus unul dintre muncitori, Richard Ortiz.

El a exprimat însă şi dezamăgirea generală legată de condiţiile de muncă şi accidentările care ar fi putut fi evitate.

Ortiz şi-a pierdut puterea în braţul drept, situaţie care îl sperie.

Alţii au descris accidentările repetate provocate de stres, legate de programul lung de lucru. Înainte ca Tesla să reducă programul zilei de lucru, în octombrie 2016, muncitorii lucrau în schimburi de 12 ore, şase zile pe săptămână.

Tesla a anunţat că schimbarea a fost un succes, rezultând în reducerea cu 50% a numărului de ore lucrate peste program.

Între timp, producţia Tesla a crescut în fiecare trimestru. În primele trei luni, fabrica a produs 25.000 de maşini, un record pentru Tesla. Pentru a îndeplini obiectivul lui Musk, producţia ar trebui să crească de cinci ori.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri