Sari la conținut
News Alert

DEZVĂLUIRI. Oficialii Comisiei Europene știau că producătorii auto instalează softuri care mușamalizează emisiile

Scandalul emisiilor de la Volkswagen nu a pornit în America, ci în Europa. Doar că aici a fost ascuns. Potrivit AFP, Comisia Europeană avea încă din 2011 informaţia că mai mulţi producători din industria auto au instalat pe maşini softuri care ascund nivelul real al emisiilor, astfel încât să treacă testele de poluare şi să fie omologate.

Deşi ştia că sistemul e fraudat, Comisia Europeană nu a luat nicio măsură, ba chiar a amânat introducerea testelor în condiţii reale de drum.

Lipsa acţiunilor din partea Comisiei i-a supărat însă pe unii funcţionari din administraţie. Văzând cum problema e îngropată, aceştia s-au adresat autorităţilor americane. Pentru presa germană, şeful autorităţii de mediu din California a recunoscut că primul zvon a venit chiar de la oficialii europeni.

„Funcționari din cadrul administrației UE au alertat organizația americană de mediu ICCT asupra unor posibile nereguli la testele privind emisiile de oxid de azot”, a spus Mary Nichols, şeful autorităţii de mediu din California.

E vorba tocmai despre emisiile care în cazul Volkswagen s-au dovedit a fi de peste 40 de ori mai mari decât limita legală. La urechile Comisiei ar fi ajuns aceste informaţii de la un alt constructor frustrat că unele companii au vânzări uriaşe deşi maşinile lor nu ar fi trebuit să fie omologate.

Producătorul l-ar fi avertizat atunci tocmai pe comisarul european pentru industrie, italianul Antonio Tajani. Mai mulţi eurodeputaţi au reacţionat prompt - dacă informaţia se confirmă, spun ei, înseamnă că fostul comisar european pentru industrie precum şi actualul oficial care ocupă funcţia au minţit Parlamentul European cu bună ştiinţă.

La lumină a mai ieşit şi corespondenţa dintre fostul comisar de industrie şi cel de mediu. Scrisorile, datate în 2013, arătau că responsabilul de la Mediu era îngrijorat că emisiile reale ale maşinilor erau mult peste cele scrise în cartea tehnică. Nu s-a ajuns însă la nicio soluţie.

Abia câţiva ani mai târziu se află că problema era extinsă - Volkswagen a vândut 11 milioane de maşini cu dispozitive de trucare a testelor iar maşinile altor companii sunt acum şi ele verificate.

Iar scandalul începe să se simtă. Vânzările globale ale Volkswagen au scăzut cu 5,3% în octombrie, prima lună întreagă după ce producătorul auto german a recunoscut că a manipulat nivelul emisiilor.

Vânzările brandului Volkswagen s-au redus în octombrie la 490.000 de vehicule, de la 517.400 în perioada similară din 2014, a opta lună de declin lunar consecutiv.

Însă, dincolo de scandal, au mai fost și condiții dure pe anumite piețe extrem de importante. A fost scădere în China, unde lucrurile merg prost, apoi costructorul a avut rezultate foarte slabe în Rusia și Brazilia, două țări aflate în criză sau aproape în criză. În Brazilia, vânzările au scăzut cu 44%. Este, așadar, o combinație de factori.