Sari la conținut

Dieselgate. RAR nu mai eliberează cărți de identitate pentru mașinile Volkswagen

Astăzi (miercuri – n.r.) am avut o discuție cu cei doi miniștri care sunt direct responsabili de domeniu, ministrul mediului pentru partea de poluare şi ministrul transporturilor. Ministrul transporturilor m-a informat că deja RAR nu mai eliberează cărțile de identitate pentru mașinile care ar urma să fie vândute și care sunt în stoc”, a anunțat Călin Popescu-Tăriceanu la Digi24.

Cred că e nevoie de o protecție a consumatorilor, a cetăţenilor. În momentul în care autoritățile iau cunoștință de o astfel de situație, trebuie să reacționeze, până se constituie, eu ştiu, asociaţii de consumatori, până îşi iau avocaţi care să le apere interesele afectate în justiţie”, a spus președintele Senatului.

Călin Popescu-Tăriceanu consideră că statul român a fost înșelat, pentru că a încasat - prin taxa de mediu - mai puțini bani pentru mașini care poluează mai mult. „Cred că statul român trebuie să acționeze, aşa cum fac și celelalte ţări, de exemplu Belgia s-a constituit parte civilă împotriva Volkswagen, în Spania guvernul a hotărât să penalizeze cu 1.000 de euro constructorul pentru fiecare maşină vândută”, a arătat Călin Popescu Tăriceanu.

Declarațiile intervin în condițiile în care au apărut și primele cifre referitoare la efectele scandalului Dieselgate în România. Conform unor surse, peste 100 de mii de maşini produse de grupul Volkswagen, dotate cu softuri care păcălesc testele de mediu, au ajuns în România. În total, cinci milioane de maşini Volkswagen din toată lumea, inclusiv din Romania, vor fi rechemate în service.

Peste o sută de mii de mașini Volkswagen cu probleme, care au fost vândute în țara noastră, ar putea fi rechemate în service în perioada următoare, susțin unele surse din domeniul auto din România.

Conducerea Volkswagen precizează că n-a ştiut nimic despre softurile trucate, montate pe maşinile sale încă din 2007.

„Am aflat de aceste probleme la ultima întâlnire a conducerii, cu puţin timp înainte ca vestea să ajungă în presă. Vreau să fiu sincer. Trebuie să aflăm de ce conducerea nu a fost informată mai devreme despre problemele care se ştiau în Statele Unite de acum mai bine de un an”, a spus Olaf Lies, membru în conducerea Volkswagen.

Volkswagen încearcă acum să vadă cum poate înlocui softurile trucate la cele 11 milioane de maşini pe care sunt montate. Este vorba despre 5 milioane de autovehicule Volkswagen, 2,1 milioane Audi, 1,2 milioane - Skoda, 700 de mii de maşini Seat şi 1,8 milioane de dube.

Conducerea gigantului auto nu a estimat încă la cât se va ridica nota de plată pentru modificările aduse celor 11 milioane de maşini şi nici câţi bani vor fi necesari pentru a acoperi eventualele pagube pe care le va avea de achitat în urma proceselor.

„Angajaţii sunt neliniştiţi, nu ştiu ce le rezervă viitorul. Doar în Germania, Volkswagen are 300.000 de angajaţi, fără a-i include pe subcontractori. Vorbim de o companie care are reputaţie la nivel internaţional care a fost grav afectată. Acum trebuie să aflăm cine este vinovat, cine a ştiut şi când a aflat”, a spus Olaf Lies.

Între timp, directorul executiv al Volkswagen a mers la Bruxelles, pentru a da explicaţii în scandalul „Dieselgate” comisarului european pentru Industrie.

„Comisia vrea fapte și să descopere adevărul. Ne aşteptăm ca Volkswagen să colaboreze deplin cu autorităţile naţionale şi să respecte regulile Uniunii Europene”, a spus Ricardo Cardoso, purtător de cuvânt al Comisiei Europene.

După Statele Unite, Canada şi Elveţia, şi Spania a anunţat că opreşte vânzarea noilor modele dotate cu softul care păcăleşte testele.

Numărul maşinilor cu softuri trucate

Volkswagen - 5.000.000 de maşini

Audi - 2.100.000 de maşini

Skoda - 1.200.000 de maşini

Seat - 700.000 de maşini

dubiţe comerciale - 1.800.000