Sari la conținut

Mai mulți kilowați sub capota Tesla

Tesla îşi bate propriile recoduri de viteză şi autonomie. Constructorul a prezentat o nouă baterie care le va permite bolizilor electrici să meargă mai bine de 600 de kilometri cu o singură încărcare. Sedanul Tesla model S poate atinge acum 100 de kilometri în doar 2,5 secunde şi e egalată doar de supercar-uri precum LaFerrari, Porsche 918 Spyder şi Bugatti Veyron. Aceeaşi baterie va fi instalată şi pe modelul X, Suv-ul din linia producătorului.

Toate aceste câştiguri vin de pe urma unei noi baterii de 100 kilowaţi pe oră. Au apărut doar 10 kilowaţi în plus faţă de vechea baterie, însă din ei se obţin performanţe mari. Iar marele câştig este la autonomie, pentru că asta a fost marea problemă a maşinilor electrice.

Elon Musk, omul din spatele Tesla spune că modelul S devine cea mai rapidă maşină de serie din lume. Cât se poate de adevărat, dar totuşi seria aia este totuşi limitată. Cum Tesla abia a depăşit anul trecut graniţa de 50.000 de unităţi produse, se poate spune că a fost făcut un pas de la statutul de manufactură de maşini. Iar preţul de 135.000 de dolari pentru modelul S nu o face un vehicul pentru muritorii de rând.

Iar acea accelerare ameţitoare se obţine doar atunci când bateria e la 100%. Motoarele electrice tind să piardă din performanţe atunci când bateria e mai slabă şi constructorii încearcă prin diverse soluţii tehnice să depăşească acest inconvenient.

În privinţa vitezei de top, Tesla cu noua baterie se opreşte tot la 250 de km/h pentru că e limitată acolo.

În ciuda performanţelor tot mai bune ale autoturismelor electrice, succesul lor a scăzut odată cu ieftinirea petrolului. Nissan Leaf, cea mai bine vândută maşină electrică din lume, a înregistrat o scădere a vânzărilor cu 37% în acest an, BMW i3 a pierdut aproape o cincime din comenzi iar Mercedes B Class s-a prăbuşit cu 73%.

Tesla nu trece totuşi prin acest recul. E încă în creştere, a anunţat comenzi pentru 400.000 de Model 3, cel ieftin. Şi asta pentru că de fapt oamenii nu cumpără maşini electrice ci Tesla. E un fel de cult, o modă.

Tesla şi-a făcut o adevarata misiune din perfecţionarea bateriilor auto. În Nevada construieşte gigafabrica de baterii care va intra în producţie anul viitor. Tot atunci, odată cu lansarea Model 3, bateriile maşinilor Tesla vor fi, din nou, îmbunătăţite.