Sari la conținut
News Alert

Maşinile eco, scumpe la vedere în România

Vânzările de maşini hibrid merg atât de prost, încât puţini dealeri auto au expuse astfel de modele în showroom-uri. Doar 20 de maşini care funcţionează atât cu electricitate, cât şi cu benzină sunt vândute lunar în toată ţara.

75 de kilometri se pot parcurge zilnic, pur electric, după ce stă şase-şapte ore la încărcare, în timpul nopţii. La încărcare consumă cât un frigider. Ajungi la 10 cenţi pe kilometru, deci nici nu se pune problema de comparare cu maşina pe benzină”, spune Nicuşor Sorescu, dealer auto.

„Este mult mai puţin poluantă. Un alt avantaj - poţi avea putere mare cu un consum relativ redus, pentru că atunci când rulezi cu o viteză constantă maşina aproape că nu consumă deloc”, afirmă, la rândul său, Vlad Ionescu, un alt dealer auto.

Avantajul consumului redus nu-i convinge, însă, pe românii care au testat astfel de maşini.

„(Este, n.r.) și scumpă când o cumperi, scumpă la întreţinere, dacă se termină bateria - şi durata bateriei e mică - e foarte scump s-o înlocuieşti”, spune un şofer.

În prezent, cele mai multe dintre modelele de maşini hibrid costă în jur de 20.000 de euro. Există însă şi variante mai ieftine, la 15.000 de euro.

Producătorii auto spun că e nevoie de subvenţii duble faţă de cele de acum. În prezent, statul acordă 735 de euro drept bonus, astfel încât, cu tot cu tichetele Rabla, suma care se scade în preţul total este de 2.200 de euro.

Dan Vardie, specialist auto, e de părere că suma este insuficientă: „Aproape nimeni nu ştie ce trebuie făcut pentru a obţine acest bonus dat de stat”.

Ţările vestice au programe speciale de creştere a numărului de maşini puţin poluante. În Olanda, cumpărătorii primesc subvenţii de la stat de peste 5.000 de euro. În Franţa, dacă dai o maşină obişnuită la Remat şi vrei să cumperi una electrică, primeşti 10.000 de euro reducere.

România se află pe ultimele locuri în clasamentul european la vânzarile de maşini eco. Anul trecut s-au vândut doar 250 de maşini hibrid în România, asta înseamnă doar 0,3% din totalul autoturismelor comercializate.

Cehii au cumpărat de două ori mai multe maşini eco decât românii. „Campionii” Uniunii Europene sunt Marea Britanie, Germania şi Franţa.

Vânzări de maşini eco

Total UE: 75.500

Marea Britanie - 15.361

Germania - 13.118

Franţa - 12.488

...

Cehia - 583

România - 250

Slovacia - 169