Moartea taximetriei. Cum arată viitorul industriei auto

Data publicării:
taxi

Companiile de ride-hailing precum Uber sau Lyft vor fi în 2030 de cinci ori mai mari decât industria taximetriei. Estimarea vine de la banca americană Goldman Sachs care arată că deşi Uber este astăzi ţinta taximetriştilor şi a autorităţilor din întreaga lume, în final, modelul lor va domina.

Totul depinde şi de dezvoltarea maşinilor autonome, la care lucrează deja toată industria auto, plus industria IT. Însă când se va face pasul, iar maşina va veni singură la client, şase milioane de taximetrişti îşi vor pierde locul de muncă.

Pentru taximetrişti, acesta este doar începutul. În următorii 13 ani, industria de ride-hailing e aşteptată să crească de aproape opt ori. Ar ajunge să fie de cinci ori mai mare decât industria taximetriei şi va elimina de acolo 6,2 milioane de joburi. Deja în San Francisco, oraşul de unde vin Uber şi Lyft, piaţa de ride-hailing e de patru ori mai mare decât piaţa de taxiuri. Următoarea oprire: New York, Londra şi Tokyo, metropolele unde gradul de utilizare al aplicaţiilor e aşteptat să crească exponenţial tocmai fiindcă densitatea populaţiei e mare, iar ambuteiajele, la ordinea zilei.

Succesul modelului depinde însă de dezvoltarea maşinii care se conduce singură. Ar trebui să vină pe piaţă cel mai dev reme în 2020, moment în care , fără riscul de a exagera, s-ar produce revoluţia transporturilor. Pentru a ajunge acolo însă graniţele dintre IT şi industria auto se şterg. Daimler s-a aliat cu Uber, General Motors cu Google şi Lyft, iar BMW cu Intel.

„Vom ajunge acolo cu siguranţă şi chiar dacă mai sunt 8,10,12,15 ani până la maşina complet autonomă, cred că majoritatea companiilor vor să fie primele şi cele mai bune”, spune Akshay Anand, analist la Kelley Blue Book.

În acel moment, ar fi inutilă nu doar cumpărarea unei maşini, ci şi vânzarea ei. Calculele celor de la Goldman Sachs arată că managerul unei flote de autonome ar face 14 mii de dolari profit per maşină în trei ani, adică de nouă ori mai mult decât câştigă acum producătorul vânzând una. Companiile pot scoate mai mulţi bani, iar utilizatorii, fiindcă nu mai au nevoie de maşini personale, pot economisi mai mult.

Sau cel puţin, aşa sună teoria. Deşi consensul e că maşinile autonome ar reduce în final costurile de transport, întrebarea dacă nu cumva utilizatorul va trebui să suporte altfel de costuri. Dacă nu i se vor cere, de pildă, taxe care să compenseze banii pe care acum statul îi ia de la taximetrişti.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri