Sari la conținut

Scandalul Volkswagen, efect de domino. Comisia Europeană cere verificări în toate statele UE

©FOTO: GULLIVER/GETTYIMAGES

ACTUALIZARE 16:30 „Invităm toate statele să deschidă investigații la nivel național”, a declarat joi o purtătoare de cuvânt a Comisiei Europene, Lucia Caudet. „Trebuie să avem un tablou complet – dacă și câte vehicule înregistrate în UE sunt echipate cu mecanisme incorecte”, a spus purtătoarea de cuvânt.

În Germania, ministrul transporturilor a declarat joi că verificările aleatorii ale vehiculelor nu se vor limita la Volkswagen. În acest timp, acțiunile BMW au căzut pe bursă, după un articol de presă în care se afirma că o versiune diesel a X3 emite de 11 ori mai mult decât limitele europene pentru noxe, potrivit unui test efectuat pe teren, nu în laborator.

Întreaga industrie auto și metodele folosite pentru testarea vehiculelor vor fi reevaluate după scandalul Volkswagen.

Ziarul german Bild a scris, joi, că șeful pentru dezvoltare de la Audi, Ulrich Hackenberg și omologul său de la Porsche, Wolfgang Hatz, își vor da demisia. Hackenberg a fost anterior șeful pentru dezvoltare la VW, iar Hatz a supervizat dezvoltarea motorului care a stat la originea scandalului. VW a refuzat să comenteze, dar a cerut procurorilor locali să deschidă o anchetă penală.  


Anumite motoare diesel ale constructorului german BMW nu respectă normele europene antipoluare, a scris, joi, revista germană „Auto Bild”, o afirmație care a avut efect de bombă în plin scandal ale noxelor trucate la Volkswagen. În plus, cotidianul spaniol „El Pais” susține că și Seat, filială a grupului german Volkswagen, a echipat peste 500.000 de mașini fabricate în Spania cu motoare „trucate”. 

Volkswagen nu este singurul constructor ale cărui vehicule emit niveluri suspecte de oxid de azot”, scrie publicația Auto Bild, arătând cu degetul spre anumite vehicule ale grupului BMW, fără a invoca însă explicit că ar fi vorba despre o „păcăleală”, ca în cazul Volkswagen.

În timpul testelor făcute pe șosea – nu în laboratoare – de către un ONG, BMW X3 xDrive echipate cu motoare diesel au depășit de peste 11 ori normele europene pentru emisiile de gaze poluante, afirmă Auto Bild. Este vorba despre același ONG – Consiliul Internațional pentru Transport Curat, ICCT – care este la originea dezvăluirilor despre Volkswagen din Statele Unite.

Dezvăluirile Auto Bild au făcut însă ca acțiunile BMW să scadă puternic, cu peste 8 procente, pe bursă, joi dimineața.  De altfel, BMW s-a grăbit să respingă acuzațiile de manipulare și a insistat că se conformează regulilor de peste tot. Anunțul nu a fost însă de natură să oprească pierderile pe bursă.

Pe de altă parte, Ministerul Transporturilor din Germania a anunțat că și mașini Volkswagen vândute în Europa au avut motoarele echipate cu softul care „păcălea” măsurarea reală a noxelor, iar surse din cadrul companiei spun că la Volkswagen vor fi concediați toți cei care au fost implicați în acest uriaș scandal.

Scandalul Volkswagen ar putea deveni una dintre cele mai mari ameninţări la adresa stabilităţii economice a Germaniei, scrie agenţia Reuters.

Pentru constructorul auto lucrează 270 de mii de oameni doar în Germania şi sunt comunităţi întregi care depind direct de uzinele companiei. În plus, cazul ar putea crea un fenomen de domino pentru industria auto în care ar putea fi antrenaţi şi ceilalţi mari jucători de pe piaţă, precum BMW şi Daimler, estimează analiştii.

Volkswagen riscă o amendă de 18 miliarde de dolari din partea Agenţiei americane pentru Protecţia Mediului pentru că a falsificat rezultatele testelor pentru emisiile toxice ale motoarelor sale diesel. Valoarea penalizării este cu aproape patru miliarde mai mare decât întreg profitul înregistrat de Volkswagen anul trecut. 

Suspiciuni și la Seat

Filiala spaniolă a consorțiului german a montat peste o jumătate de milioane de motoare „trucate” începând din 2009, a afirmat joi cotidianul El Pais care citează surse din cadrul companiei.

Marca spaniolă a vândut 378.586 de vehicule în 2014 și aproape 2 milioane, pe benzină și motorină, în ultimii șase ani, a calculat El Pais.

Volkswagen, care deține 12 mărci de mașini și camioane, a recunoscut că pentru a înșela testele de noxe, a plasat un soft pe motoarele diesel de tipul EA189, cu care sunt echipate circa 11 milioane dintre mașinile sale vândute în toată lumea.

Scandalul, care a izbucnit vineri în Statele Unite, a dus deocamdată la demisia șefului VW, Martin Winterkorn. Alți doi oficiali de la Volkswagen ar urma să demisioneze, la cererea Consiliului de Administrație.

Pe de altă parte, clienții se tem că motoarele trucate ar putea exista și pe modele de Audi și Skoda.

Cel puţin 25 de procese colective au fost declanşate în Statele Unite de către clienţi Volkswagen nemulţumiţi de faptul că au fost înşelaţi. Agenţia de mediu din California urmează să testeze şi motoarele diesel cu şase cilindri care echipează unele modele Porsche şi Audi, ca să vadă dacă respectă normele.

Valoarea de piaţă a Volkswagen a scăzut dramatic de la începutul scandalului, iar repercusiunile asupra industriei auto nu se vor opri aici. Ar putea fi un moment prielnic pentru Dacia, spune Stelian Muscalu, realizatorul emisiunii Business Club: