Sari la conținut

Scandalul Volkswagen ia amploare mondială

©FOTO: GULLIVER/GETTYIMAGES

ACTUALIZARE 15:30 Cancelarul german Angela Merkel a cerut, marți, „transparență totală” și explicații rapide din partea grupului Volkswagen. 

„Acum trebuie dat dovadă de o transparență totală, trebuie explicat întreg procesul (...) și sper că faptele vor fi prezentate cât mai repede posibil”, a declarat Angela Merkel într-o conferință de presă la Berlin.


Compania noastră nu a fost sinceră cu Agenţia de Mediu... Am dat-o-n bară!”, a declarat Michael Horn, director la Volkswagen America.

Declaraţia, pe cât de sinceră, pe atât de îngrijorătoare, aruncă o umbră de îndoială asupra companiei auto cu cele mai mari vânzări din lume. Conducerea gigantului german îşi recunoaşte, practic, intenţia de a păcăli legile antipoluare din Statele Unite.

Trebuie să punem lucrurile la punct împreună cu Guvernul, cu clienţii noştri, cu angajaţii şi, foarte important, cu reprezentanţii noştri”, a spus Michael Horn.

Concret, maşinile Volkswagen ar avea instalat un program care ascunde faptul că motorul poluează chiar şi de 40 de ori mai mult decât rezultatele obţinute la teste. Mai precis, este vorba despre motoarele diesel de tip EA189

Şi chiar dacă scandalul vizează reprezentanţa din Statele Unite, unda de şoc s-a răspândit în toată lumea. Se bănuieşte că sistemul de păcălire a legilor antipoluare a fost aplicat în mai multe zone din lume, iar unii oficiali europeni cer declanşarea unei anchete.  

Este nevoie de o anchetă la nivel european în privinţa acuzaţiilor aduse grupului Volkswagen, spune ministrul francez de finanţe, în timp ce Italia a anunțat că deschide o anchetă și va cere explicații.

„Nu este vorba de performanţele unei maşini sau despre calitatea pielii folosite, ci de a evita ca oamenii să fie afectaţi de poluare, este ceva serios”, a declarat Michel Sapin, ministrul francez de finanțe.  

„Sper că vor exista lămuriri cât mai curând atât în privinţa modului în care datele au fost falsificate, cât şi în privinţa celor responsabili”, a declarat Walter Steinmeier, ministrul german de externe.

Totuși, Comisia Europeană a spus marți că sunt „premature” măsuri specifice de „monitorizare imediată” în Europa, considerând că trebuie așteptate rezultatele anchetelor din SUA și Germania. Autoritățile naționale din statele membre sunt responsabile cu aprobarea unui vehicul și respectarea normelor, a subliniat Comisia. Cu toate acestea, UE este pe punctul de a convoca o reuniune cu autoritățile naționale din domeniu pentru a discuta despre aceasta.

Şi, în acest context, acţiunile Volkswagen s-au prăbuşit pe bursa de la Frankfurt - au mai înregistrat astăzi o scădere de 20%, după cea de ieri. Dacă acuzaţiile se confirmă, gigantul auto ar urma să plătească daune de aproape 20 de miliarde de dolari.

Pe de altă parte, scandalul Volkswagen se extinde şi în Coreea de Sud. Oficialii de la Seul i-au convocat pe reprezentanţii companiei germane la o discuţie privind acuzaţiile care i se aduc.

În acest timp, în Statele Unite, Departamentul Justiţiei a deschis un dosar penal, după acuzaţiile formulate la adresa Volkswagen privind încălcarea normelor de poluare.

Cum a pornit scandalul

Scandalul, care ar putea costa Volkswagen aproape 20 de miliarde de dolari, a fost declanşat de doi activişti de mediu. Culmea, ei nu au vrut să pună compania într-o lumină proastă, ci voiau de fapt să demonstreze eficienţa maşinilor fabricate de constructorul german.

„Am demarat acest program pentru a arăta că maşinile diesel din SUA respectă normele de mediu” - a mărturisit pentru presa americană unul dintre cei doi activişti. „S-a dovedit că am găsit un producător care nu le respectă", a adăugat el.

Cu o cifră anuală de afaceri de 200 de miliarde de dolari, Volkswagen are 600 de mii de angajaţi în toată lumea. A trecut pe primul loc în topul companiilor auto cu cele mai mari vânzări, după ce în primul trimestru al acestui an a vândut cinci milioane de autoturisme. 

Un scandal și o veche rivalitate

Piaţa americană, a doua cea mai mare din lume, e vitală în misiunea germanilor de a deveni cei mai mari producători auto din lume. În primul semestru, au reuşit să depăşească Toyota la nivel global, însă în America nu reuşesc să se impună, cu toate că au făcut eforturi uriaşe.

În contextul în care Volkswagen promite maşini diesel puternice şi nepoluante, acuzaţiile autorităţilor americane ar putea băga un as în mâneca mărcilor rivale.

Scandalul a picat cu doar câteva zile de întâlnirea la care se va decide dacă mandatul de director general al lui Martin Winterkorn va fi sau nu prelungit până în 2018. Acesta a supraviețuit unei lupte pentru putere cu Ferdinand Piech, fostul președinte al grupului. Însa acum dă un test important, cel al consumatorului care a fost înșelat.

Piech îl critica tocmai pentru că nu găsea soluții pentru popularizarea mărcii în Statele Unite, unde Volkswagen are o cotă de piață mai mica chiar decât Lexus. Pentru un producator mare, e descurajator, în condițiile în care Toyota are 12% din piața americană, iar Volkswagen nici 2%.

O amendă cât profitul

Amenda totală de 18 miliarde de dolari este totuşi ipotetică. Sunt multe căi prin care Volkswagen poate scăpa mai uşor. Inclusiv prin echiparea maşinilor vândute cu dispozitive care să reducă poluarea în mod real. Sau prin înţelegeri.

Totuşi, o amendă atât de mare nu ar pica bine în condiţiile în care tot profitul operaţional de anul trecut a fost în zona lui 18 miliarde de dolari şi e vorba de câştig înainte de taxe şi dobânzi.

Volkswagen are însă o rezervă mare de lichidităţi - 17,6 miliarde de euro - conform raportului financiar din 2014. Dar sunt bani care erau destinaţi dezvoltării, nu pentru a plăti prostii făcute cu bună ştiinţă.

Compania a anunțat marți că va pune deoparte 6,5 milioane de euro din încasările celui de-al treilea trimestru pentru a face față scandalului.

Citiți:

Scandalul Volkswagen. Vicecancelar: Reputația mașinilor germane, în pericol