Sari la conținut

Scandalul Volkswagen. Vicecancelar: Reputația mașinilor germane, în pericol

 „Acesta a fost un incident grav şi ne îngrijorează faptul că justificata reputaţie excelentă a industriei germane de automobile şi în mod special a Volkswagen suferă şi sunt sigur că vă imaginaţi acest lucru. Dar sunt sigur că firma va clarifica repede şi în totalitate toate acuzaţiile de manipulare şi va plăti pentru toate daunele provocate”, a declarat Sigmar Gabriel, ministrul Economiei din Germania.

Posibilitatea ca modelele cu motor diesel ale Volkswagen să polueze mai mult decât specificase producătorul german a atras inclusiv o reacţie din partea Casei Albe.

Suntem îngrijoraţi de unele rapoarte pe care le-am văzut despre acţiunile acestei companii în mod special dar, în final, este responsabilitatea Agenţiei de Mediu să analizeze situaţia”, a declarat Josh Earnest, purtător de cuvânt al Casei Albe.

Scandalul în care este implicată marca Volskwagen a fost comentat şi de Moise Guran, realizatorul emisiunii BiziDay de la Digi24.

Vedeți aici poza lui Adolf Hitler cu Ferdinand Porsche, când au luat decizia să facă o mașină populară, că mă gândesc că de la căderea lui Hitler VW nu a primit o lovitură mai mare in istoria sa”, a spus Moise Guran.

Dovadă că în doar câteva ore, Volkswagen a pierdut 20% din preţul acţiunilor la bursele europene. Adică aproximativ 14 miliarde de euro. Specialiştii susţin că penalităţile pe care ar urma să le plătească firma germană, doar în Statele Unite, vor ajunge 18 miliarde de dolari.

Iar organizaţia ecologistă care a făcut publice problemele cu poluarea ale autoturismelor Volkswagen din Statele Unite a anunţat că acest sistem de păcălire a legilor antipoluare ar putea exista şi în Europa. Practic, autoturismele în cauză ar avea un instalat un program care ascunde faptul că motorul poluează chiar şi de 40 de ori mai mult decât rezultatele obţinute la teste.

Un scandal și o veche rivalitate

Piaţa americană, a doua cea mai mare din lume, e vitală în misiunea germanilor de a deveni cei mai mari producători auto din lume. În primul semestru, au reuşit să depăşească Toyota la nivel global, însă în America nu reuşesc să se impună, cu toate că au făcut eforturi uriaşe.

În contextul în care Volkswagen promite maşini diesel puternice şi nepoluante, acuzaţiile autorităţilor americane ar putea băga un as în mâneca mărcilor rivale.

Scandalul a picat cu doar câteva zile de întâlnirea la care se va decide dacă mandatul de director general al lui Martin Winterkorn va fi sau nu prelungit până în 2018. Acesta a supraviețuit unei lupte pentru putere cu Ferdinand Piech, fostul președinte al grupului. Însa acum dă un test important, cel al consumatorului care a fost înșelat.

Piech îl critica tocmai pentru că nu găsea soluții pentru popularizarea mărcii în Statele Unite, unde Volkswagen are o cotă de piață mai mica chiar decât Lexus. Pentru un producator mare, e descurajator, în condițiile în care Toyota are 12% din piața americană, iar Volkswagen nici 2%.

O amendă cât profitul

Amenda totală de 18 miliarde de dolari este totuşi ipotetică. Sunt multe căi prin care Volkswagen poate scăpa mai uşor. Inclusiv prin echiparea maşinilor vândute cu dispozitive care să reducă poluarea în mod real. Sau prin înţelegeri.

Totuşi, o amendă atât de mare nu ar pica bine în condiţiile în care tot profitul operaţional de anul trecut a fost în zona lui 18 miliarde de dolari şi e vorba de câştig înainte de taxe şi dobânzi.

Volkswagen are însă o rezervă mare de lichidităţi - 17,6 miliarde de euro - conform raportului financiar din 2014. Dar sunt bani care erau destinaţi dezvoltării, nu pentru a plăti prostii făcute cu bună ştiinţă.