Sari la conținut

Șoferii din România și obiceiurile lor

În primele nouă luni din 2015, s-au înmatriculat 60 de mii maşini noi şi 180 de mii uzate. Numărul maşinilor second-hand achiziţionate e cu 13% mai mare faţă de perioada similară din 2014. Cele mai multe au fost cumpărate de locuitorii din Timişoara şi Oradea.

Șoferii din vestul ţării spun că sunt mai bune maşinile second-hand aduse de afară, pentru că sunt mai ieftine şi mai bine întreţinute.

Pe drumurile noastre nu merită investiţie aşa de mare”, argumentează unul dintre ei.

70% dintre bănăţenii care şi-au cumpărat un autoturism anul acesta au optat pentru unul deja folosit. Proporția scade la 60% în Ardeal şI Moldova, în timp ce în Capitală, mai puţin de jumătate din maşinile achiziţionate sunt second-hand.

Sunt la a cincea maşină şi cu toate am avut noroc, nu am avut niciodată second-hand. Nu ai probleme cu ea 5- 6 ani, după 5 -6 ani ar trebui schimbată”, arată o șoferiță din București.

În ceea ce privește carburantul, 46 la sută dintre șoferii gălățeni alimentează cel puțin odată pe săptămână. Și asta deoarece pun puțin carburant, cât să le ajungă pentru drumurile din perioada imediat următoare.

„Fac foarte puțini kilometri pentru că nu am bani”, explică un șofer gălățean.

Clasamentul continuă cu şoferii din Muntenia şi Banat, unde puţin peste 40% dintre conducătorii auto alimentează doar pentru drumurile din următoarele zile. În schimb, în Ardeal şi Bucureşti, şoferii preferă să alimenteze mai rar, dar să facă plinul.

Diferenţe pe zone apar şi la capitolul accidente. Şoferii din Banat, Ardeal şI Muntenia sunt cei mai atenţi pe şosele.

În Bucureşti sunt cele mai multe accidente rutiere din ţară, 12% din total. Prin urmare şi cheltuielile de la service-uri sunt pe măsură. 20% dintre şoferii bucureşteni care ajung aici scot din buzunar mai mult de 1000 de lei.

„Acum 2 luni am dat 30 și ceva de milioane”, mărturisește un conducător auto.

„Din cauza gropilor din asfalt, mulți clienți vin cu jențile rupte, sparte şi noi trebuie să le schimbăm”, explică Radu Văduva, administratorul unui service auto.

Proporția celor care cheltuie mai mult de o mie de lei pe an în service-uri scade la 19% în Moldova, 14% în Muntenia şi 12% în Banat şi Ardeal.

Prefer să o repar la persoane particulare, la mecanici particulari, pentru că la service, la astea, prețurile sunt foarte ridicate”, argumentează un bărbat.

5% dintre şoferi spun ca se ocupă singuri de reparaţia autovehiculului, în timp ce 9% folosesc piese de la dezmembrări.

Unde au ajuns maşinile second-hand cumpărate în 2015

Banat 70%

Ardeal 66%

Moldova 59%

Muntenia 58%

Bucureşti 49%

(sursa: studiu vezicatface.ro)

Accidente în trafic în 2015

Banat 6%

Ardeal 7%

Muntenia 7%

Moldova 9,2%

Bucureşti 12%

(sursa: studiu vezicatface.ro)

Cheltuieli de peste 1.000 lei/an în service-uri

Banat 12%

Ardeal 12%

Muntenia 14%

Moldova 19%

Bucureşti 20%

(sursa: studiu vezicatface.ro)