Sari la conținut

Un român vinde milioane de maşini BMW 

  

Fabricile auto germane produc anual şase milioane de autoturisme. Multe dintre ele nu ies de pe poarta fabricii fără aprobarea lui Thomas Ebner, un timişorean de doar 36 de ani. El pregăteşte lansarea maşinilor din seriile 1 şi 2 de la BMW, iar vânzările aduc mai mulţi bani decât încasează întreaga uzină Dacia de la Mioveni.

După cei zece ani petrecuţi în fabricile germane, Thomas Ebner crede că industriei auto de la noi îi lipseşte dorinţa de a fi o marcă mondială, cu o reţea de dealeri în cât mai multe ţări şi cu valoare adăugată mare. Adică România se mulţumeşte să exporte maşini ieftine, cu mână de lucru plătită prost.

Poate sunt prea multe plastice, nu spun că nici producătorii germani nu folosesc unele materiale, dar cel puţin e recunoscută calitatea. De aceea şi producătorii chinezi nu au avut nicio şansă pe piaţa germană”, spune Thomas Ebner, manager de produs la BMW.

Ca în oglindă, un colecţionar de maşini germane din Bucureşti îi confirmă spusele românului care a făcut carieră în Germania.

Foarte mulţi români lucrează pentru ei şi fac chestii despre care noi nici nu ştim că sunt făcute de români. Eu consider şi cred că românii ar fi putut să facă din Dacia ceva super dacă erau lăsaţi, dacă s-ar fi investit”, spune Florin Petrescu, colecţionar de maşini.

Din păcate, fabricile auto din România nu au reuşit să facă faţă importurilor, fie doar şi de maşini second-hand.

Importul este foarte ridicat. De ce se cumpără? Pentru că le place sportivitatea, luxul”, consideră Thomas Ebner.

Industria auto germană este unul dintre motoarele economiei europene. Una din trei maşini care sunt produse în comunitatea europeană provin din Germania.

După ce Mercedes a ales Ungaria, România aşteaptă un semn de la BMW, companie care importă peste 30% din piese de la furnizorii din ţara noastră.

În momentul acesta nu avem niciun plan să deschidem o fabrică în România, dar verificăm piaţa din când în când. Avem însă mulţi furnizori din România”, a declarat Harald Kruger, responsabil de producţie la BMW.

Industria auto din Germania este atât de puternică, încât un singur constructor german de automobile are afaceri care depăşesc jumătate din PIB-ul anual al României.

Aproape fiecare model are o componentă cât de mică care provine de acolo, din România”, spune românul Thomas Ebner.

De la faruri, la cablaje şi strategii de vânzări, maşinile nemţeşti poartă cu ele şi amprenta românilor. Zeci de maşini - modele noi, ascunse deocamdată de ochii curioşilor - bat drumurile Bavariei pregătindu-se de lansare, într-un an în care din România nu va pleca niciun model nou. Este diferenţa dintre două economii şi două lumi aflate la distanţă de 50 de ani.