Sari la conținut

Viitorul e al mașinilor electrice

În cel mult cinci ani, românii nu vor mai da banii pe benzină şi motorină, ci vor sta la coadă la staţiile de încărcare pentru maşini electrice. E previziunea specialiştilor, care spun că, acest tip de autoturisme e ideal pentru oraş. Autonomia ajunge şi până la 400 de kilometri, iar un plin costă mai puţin de 10 lei. În plus, prima de la stat e cea mai consistentă din regiune – 10.000 de euro.

Alexandru Teodorescu, client: Este cel mai relaxant stil de condus, experienţă de condus, dintre toate maşinile pe care le-am avut. Nu există zgomot, nu există vibraţii.

Alexandru Teodorescu conduce de aproape un an un BMW i3. A fost la fel de încântat de perfomanţa maşinii electrice, indiferent de anotimp.

Alexandru Teodorescu, client: Am făcut un mic test să văd cât pot să merg cu un plin. Până acum am făcut 193 de kilometri, iar computerul de bord îmi spune că mai am autonomie pentru încă 69.

Iar plinul făcut la priză l-a costat doar opt lei.

Ministerul Mediului a anunţat că, de anul acesta, tichetul pentru achiziţionarea unei maşini electrice valoarează aproape 10.000 euro, dublu faţă de cât era până acum.

Cristian Păsărică, PR BMW: În cazul lui BMW i3, 100 % electric, preţul scade până la undeva la 25.000 de euro sau mai puţin, luând în calcul şi prima oferită de Ministerul Mediului.

O variantă ceva mai scumpă, în jur de 36.000 de euro, este Volkswagen E-Golf.

Opţiunea economică se numeşte Renault Zoe, care s-a vândut până acum cu 20.000 de euro. Preţul nu include închirierea bateriei.

Mădălin Bratu, reprezentant Renault: În acest moment, este lider de piaţă la nivel european. În Tomânia va veni cu o nouă autonomie de 400 de km pentru o singură încărcare.

Ştefana Todică, reporter Digi24: 51 de maşini electrice au fost vândute în toată ţara, anul trecut. Mai bine de jumătate intre ele au fost BMW i3. Pe locul doi la vânzări, VW eGolf, cu 10 maşini vândute, iar pe locul trei Renault Zoe. Autorităţile române speră ca anul acesta să fie vândute încă o mie de astfel de maşini.

Dan Vardie, specialist auto: Dacă mă întrebaţi pe mine, în 5 ani de zile se va face un echilibru între cei care vor să cumpere maşini clasice şi cei care vor maşini electrice. Vor realiza că practic un automobil electric este mult mai fiabil.

Problema e că, acum, în România, nu sunt suficiente staţii de încărcare. Autorităţile promit că vor subvenţiona şi companiile care fac astfel de investiţii. Până acum, cele mai multe s-au concretizat în parcările marilor centre comerciale.

Daniel Vlad, directorul unei reţele de staţii de alimentare: La nivel naţional sunt aproximativ 100 de staţii de alimentare pentru maşini electrice în zone publice.

România are cea mai mare subvenţie din regiune pentru cei care cumpără maşini electrice. În Ungaria, Cehia şi Slovacia, prima e de două ori mai mică. Iar în Slovenia ajunge la 7.500.