Prima specie de peşti de peşteră, descoperită în sudul Germaniei

Data actualizării: Data publicării:
peste
Foto: limnologie.uni-konstanz.de

Prima specie de peşti de peşteră din Europa a fost descoperită recent de oamenii de ştiinţă în sudul Germaniei, informează BBC.com citat de News.ro.

peste
Foto: limnologie.uni-konstanz.de

De culoare roz, fără solzi şi cu un simţ vizual diminuat, grindelul de peşteră este primul exemplar de peşte ce a fost descoperit într-un lac subteran din Europa.

El a fost descoperit de un grup de scafandri care au plonjat în lacul dintr-o grotă subterană uriaşă aflată în sudul Germaniei.

Experţii consideră că aceasta este cea mai nordică specie de peşti de peşteră ce au fost descoperiţi vreodată.

Potrivit oamenilor de ştiinţă, grindelul de peşteră s-a separat de verişorii lor din apele de suprafaţă în urmă cu aproximativ 20.000 de ani.

În prezent există aproximativ 200 de specii de peşti de peşteră care trăiesc în diverse zone ale lumii, însă niciuna dintre ele nu a fost descoperită până acum în Europa.

Există aproximativ 400 de specii de vieţuitoare care trăiesc în peşterile europene din vestul Balcanilor, însă printre ele nu se află nicio specie de peşte. În schimb, în rândul lor există celebrul proteu de peşteră - o specie de salamandră complet oarbă.

Experţii credeau că peştii de peşteră din Europa, dacă există, ar trebui să se găsească cel mai probabil în acea regiune (vestul Balcanilor, n.r.) şi s-au declarat complet uluiţi când au descoperit acea specie - grindel de peşteră - mult mai la nord, în Germania.

Grindelul de peşteră a fost descoperit de scafandrul Joachim Kreiselmaier în 2015.

El explora o reţea de peşteri carstice din regiunea Donau-Aach în momentul în care a văzut acel peşte neobişnuit. Avea din întâmplare la el un aparat de fotografiat şi a făcut o fotografie, pe care i-a arătat-o apoi profesorului Jasminca Behrmann-Godel, expert în ihtiologie la Universitatea Konstanz din sud-vestul Germaniei.

”Atunci când am văzut fotografia, nu eram sigură că era cu adevărat ceva special”, a dezvăluit ea pentru BBC.

”Apoi el mi-a adus un exemplar viu şi atunci s-a produs declicul. Acela a fost momentul în care am realizat că era o specie cu totul nouă”, a adăugat Jasminca Behrmann-Godel.

Scafandrii au observat aproximativ 150 de peşti din această specie în timpul expediţiei lor în peşteră, iar cinci dintre ei au fost aduşi în laborator pentru a fi studiaţi.

”Cel mult 30 de oameni au ajuns în locul în care au fost descoperiţi peştii. Din cauza vizibilităţii extrem de proaste, a curentului puternic, a temperaturii scăzute şi a labirintului de la intrare, cei mai mulţi dintre scafandri nu vor să revină pentru o scufundare în acel loc”, a explicat Joachim Kreiselmaier.

Analizele genetice sugerează că aceşti peşti de peşteră sunt rude apropiate ale grindelului de piatră, un peşte care trăieşte în râurile din apropiere, precum Dunăre şi Radolfzeller Aach.

”Primul lucru pe care îl remarci la grindelul de peşteră este faptul că sunt palizi, par uşor roz, sau chiar rozalii, deoarece vasele de sânge sunt vizibile la nivelul pielii. Ochii sunt încă acolo, însă au doar jumătate din mărimea ochilor peştilor de suprafaţă. Dacă pui o lumină în faţa lor, ei nu reacţionează, aşadar nu suntem siguri dacă ochii lor sunt funcţionali. S-a produs o anumită modificare, o trecere de la simţul vizual la alte capacităţi de percepţie”, a explicat profesorul Berhmann-Godel.

Deşi peşterile din acel sistem carstic s-au format în urmă cu 400.000 - 500.000 de ani, abia ultima perioadă glaciară, în urmă cu 20.000 de ani, a permis formarea izvorului râului Aach, prin retragerea unui gheţar alpin, care a permis prima colonizare cu peşti a sistemului acvatic subteran.

În termeni evolutivi, este vorba de o perioadă recentă, iar descoperirea din Germania se află la extremitatea ”tânără” în ceea ce priveşte vechimea populaţiei mondiale de peşti de peşteră.

Studiul cercetătorilor germani a fost publicat în revista Current Biology.