Virusul Zika, tratament experimental pentru cancerul cerebral

Data actualizării: Data publicării:
zika larve - GettyImages-507416648
Foto: Gulliver/Getty Images

Virusul Zika, transmis prin înţepătura de ţânţar, ar putea fi folosit în laborator pentru a trata una dintre cele mai întâlnite forme de cancer cerebral, glioblastomul.

zika larve - GettyImages-507416648
Foto: Gulliver/Getty Images

O echipă de cercetători americani a arătat că tumorile cerebrale ale unor cobai s-au micşorat după ce au fost injectate cu Zika. Virusul, periculos în cazul femeilor însărcinate, pentru că prezintă risc de microcefalie la copii, se poate dovedi benefic în cazul bolnavilor de cancer, pentru că riscul de recidivă a tumorilor este mai mic. Testele au arătat şi că Zika nu infectează celulele sănătoase ale creierului.

Glioblastomul, cel mai frecvent tip de tumoare cerebrală, care afectează aproximativ 12.000 de persoane în fiecare an în Statele Unite, idendificat recent și în cazul senatorului republican John McCain, este fatal pentru majoritatea bolnavilor în primii doi ani după diagnosticare.

Chimioterapia și radioterapia sunt tratamente clasice administrate după — atunci când este posibil — extirparea chirurgicală a tumorii.

"Am arătat că virusul Zika poate să distrugă celulele glioblastomului care sunt rezistente la terapiile actuale și care fac acest tip de cancer să fie atât de agresiv", a explicat medicul Michael Diamond, profesor la Universitatea Washington din St. Louis, un oraș din statul american Missouri.

Pentru acest studiu, ale cărui concluzii au fost publicate în Journal of Experimental Medicine, cercetătorii americani au injectat virusul Zika și un placebo (apă sărată) în tumorile cerebrale induse apărute în creierele unui grup de 33 de șoareci, scrie Agerpres.

După două săptămâni, tumorile au prezentat o reducere netă în grupul răzătoarelor tratate cu acest virus în raport cu aceia care au primit placebo. De asemenea, șoarecii din primul grup au trăit considerabil mai mult decât cei din grupul țintă.

Eficiența virusului Zika, transmis în principal de țânțari, se explică prin aceea că el atacă celulele sușă ale creierului care, cel mai adesea, supraviețuiesc tratamentelor clasice, fapt ce explică reapariția tumorii.

O femeie însărcinată infectată cu Zika riscă să dea naștere unui copil care suferă de microencefalie, o afecțiune ce se manifestă prin dezvoltarea insuficientă a craniului, rezultată din distrugerea celulelor sușă neuronale.

Cercetări suplimentare vor fi necesare înainte ca acest tratament să poată fi testat clinic, au subliniat oamenii de știință americani, estimând că virusul va trebui să fie injectat probabil direct în zona tumorii, după extirparea acesteia.

Experimente distincte, realizate pe țesuturi cerebrale ale unor persoane epileptice, au arătat că virusul Zika nu infectează celulele non-canceroase din creier.