Sari la conținut

BUSINESS CLUB. 2015, anul experimentelor în industria IT

Pe o piaţă care evoluează extrem de rapid, companiile IT trebuie să lanseze mereu câte ceva nou. Însă anul acesta au încercat să lanseze şi produse şi servicii diferite. Apple a devenit producător de ceasuri inteligente şi, a devenit liderul acestei pieţe încă aflate la început. Lansat în aprilie, Apple Watch s-a vândut în 13 milioane de exemplare. Un succes mai mic a avut însă Apple Music, serviciul de streaming prin care compania înfiinţată de Steve Jobs şi-a schimbat modul în care distribuie muzica. De o schimbare a avut parte şi tableta iPad. Odată cu lansarea noii generaţii de telefoane iPhone, 6s şi 6s Plus, Apple a prezentat şi noul iPad Pro, o tabletă de mari dimensiuni destinată profesioniştilor în design şi proiectare.

Tim Cook, directorul general Apple: Azi avem cea mai importantă veste despre iPad de la prezentarea iPad încoace. Și sunt încântat să v-o ofer.

Cândva Apple dicta direcția în care merge piața IT. Acum înoată în aceeași curenți complicați în care se află toate companiile tehnologice. Una dintre direcții este intrarea companiilor IT pe piața mașinilor electrice și a celor cu șofer automat. Google se gândește să își transforme secția în care a dezvoltat tehnologii auto într-o companie în sine. Ar urma să devină parte din conglomeratul Alphabet pe care Google l-a înființat în această toamnă ca să simplifice modul în care își desfășoară afacerile și ca să poată să se concentreze mai bine pe proiectele speciale precum cel al mașinilor autonome. Google vrea să concureze atât cu Tesla, revoluționara companie auto a lui Elon Musk, cât și cu serviciul de transport Uber. Un proiect auto dezvoltă în secret și Apple, care anul acesta a continuat să recruteze mulți experți în dezvoltarea mașinilor.

Însă industria auto nu este singura în care își fac simțită prezența companiile tehnologice. Inovația apare și în medicină. Companiile biotehnologice au avut anul acesta cele mai mari creșteri pe bursa americană. Nu sunt nume cunoscute publicului larg, însă impactul lor ar putea fi unul uriaș. Cea mai mare creștere a valorii acțiunilor, de aproape 500%, a fost înregistrată de Eagle Pharmaceuticals, o companie ale cărei produse injectabile practic programează alte tratamente să funcționeze mai eficient. În același timp Anacor Pharmaceuticals, o companie care produce tratamente pentru bolile de piele și Exelixis, o companie care folosește biotehnologia pentru tratamente împotriva cancerului, au cunoscut anul acesta o triplare a valorii acțiunilor. Companiile producătoare de tratamente inovative ocupa nouă locuri în topul zece al celor mai bune evoluății ale companiilor tehnologice.

Singura companie din clasament care nu are ca domeniu de activitate biotehnologia este distribuitorul și producătorul de filme Netflix, al cărui succes a convins și alte companii să investească în producția de conținut media. Google a lansat anul acesta un nou serviciu YouTube pe care va difuza conținut original. O companie media a devenit și Yahoo, care în curând ar putea să nu mai existe în actuala formă.

Yahoo își separă pe o nouă firmă afacerile de bază și plănuiește vânzarea lor. Cu banii obținuți, compania ar putea să se concentreze pe un nou tip de afacere. Iar furnizarea de servicii financiare devine din ce în ce mai populară în rândul companiilor IT. Google și Samsung au lansat în 2015 servicii noi de plăți prin intermediul telefonului mobil, care rivalizează cu serviciul Apple Pay funcțional încă din 2014. În plus, marile bănci au simțit tot mai mult presiunea startup-urilor care oferă servicii financiare. De la platforme care le permit oamenilor să se împrumute direct între ei, precum Lending Club sau Zopa, până la aplicații care îi învață pe clienți cum să își gestioneze mai bine banii.

Anul viitor va aparține realității generate de calculator. Microsoft, Facebook, Sony sau HTC sunt doar câteva dintre companiile care pregătesc ochelari de realitate virtuală și realitate augmentată.