Sari la conținut

BUSINESS CLUB | Blackberry face un salt pe loc

Blackberry a reuşit să evite falimentul, dar acum trebuie să lupte cu propria alunecare spre mediocritate. Iar noul telefon Blackberry Leap nu pare a fi cea mai potrivită armă. Este al treilea telefon fără tastatură pe care îl produce compania canadiană în ultimii doi ani, după dezamăgitoarele Z10 şi Z30.

O diferenţă de înfăţişare există. Dacă modelul Z30 avea marginile curbate, asemenea telefoanelor iPhone, Samsung sau HTC, noul Blackberry Leap este mult mai colţuros şi seamănă mai degrabă cu telefoanele Sony.

Cei de la Engadget spun că Blackberry Leap pare construit ca un telefon de serviciu şi nu ca un dispozitiv mobil pe care utilizatorii să îl cumpere de bunăvoie. Iar aceasta este o problemă care poate şterge cu buretele toate plusurile telefonului. Pentru că, în ciuda înfăţişării sale neimpresionante, Blackberry Leap este un aparat destul de puternic, care beneficiază de funcţiile unice ale sistemului de operare Blackberry 10. Totuşi, cine a apucat să îşi cumpere unul dintre precedentele modele Z10 sau Z30 nu prea are motive să renunţe la ele şi să treacă la noul Leap. Din punct de vedere al componentelor nu există mari diferenţe de la o generaţie la alta a telefoanelor Blackberry.

Această strategie se vede puternic în rezultatele financiare ale companiei. Blackberry a vândut 8,5 milioane de telefoane anul trecut, de aproape şase ori mai puţine decât vindea în 2011. Încasările au scăzut şi mai mult, de la 20 de miliarde de dolari în 2011, la doar 3,3 miliarde de dolari anul trecut.

Singura veste bună pentru companie este că a reuşit să îşi micşoreze substanţial pierderile, de la peste şapte miliarde de dolari în 2013, la doar 385 de milioane de dolari anul trecut, ceea ce l-a făcut pe directorul John Chen să declare că Blackberry şi-a recâştigat viabilitatea financiară.

Este o companie viabilă, dar mult mai mică decât vechiul Blackberry. Şi nu va avea o viaţă uşoară nici dacă se va concentra doar pe vânzarea de telefoane către companii şi nu direct către utilizatorii dispozitivelor.

Blackberry era cândva telefonul de serviciu preferat de corporatişti, bancheri şi şefi de stat. Acum însă, telefoanele produse de Apple sau cele dotate cu Android şi Windows Phone au suficiente funcţii cât să poată fi folosite şi la birou, în unele cazuri chiar mai bine decât telefoanele Blackberry.