Sari la conținut

BUSINESS CLUB | Europa are nevoie de o nouă Nokia

Sectorul IT din Europa nu duce lipsă de inovaţie, ci de vizibilitate. Huddle, Farmeron sau EyeEm sunt câteva dintre softurile şi serviciile apreciate de cei care ajung să le folosească. Problema e că puţini sunt cei care au auzit de ele.

Europa are nevoie de o nouă Nokia. O companie care să domine piaţa mondială pe care joacă şi care, eventual, să nu facă greşelile pe care le-au făcut finlandezii.

În anii '90, liderul incontestabil al telefoniei mobile era Motorola. Compania americană a fost prima care a vândut telefoane publicului larg şi, de la bun început, a avut în plan realizarea unor mobile capabile să se conecteze la internet. Strategia vizionară a celor de la Motorola nu a mai contat în momentul în care au apărut pe piaţă finlandezii de la Nokia. Aceştia erau mult mai bine ancoraţi în prezent.

Nokia a înţeles că telefoanele trebuie să fie ceva mai mult decât un dispozitiv de comunicaţii. În 1997, a lansat primul telefon dotat cu un joc video, legendarul Snake (Şarpele). Însă nu doar decizia de a transforma telefoanele în ceva distractiv i-a ajutat pe cei de la Nokia. Ci întreaga strategie de vânzări.

Tot în 1997, Nokia a lansat 31 de telefoane noi, alte 17 în 1998. Iar în 1999 lansează un telefon capabil să se conecteze la Internet, ceea ce rivalul Motorola plănuise să lanseze într-un moment în care piaţa nu era pregătită pentru aşa ceva.

La începutul anilor 2000, Nokia era comparată cu Dell din punct de vedere al eficienţei şi cu Apple din punct de vedere al designului şi al strategiei de marketing. Pe atunci, Apple nu făcea telefoane mobile, ci doar calculatoare.

Ajutaţi şi de faptul că Europa era o piaţă mai mare a telefoanelor mobile decât Statele Unite, cei de la Nokia au ajuns să îşi domine rivalii. Compania a ajuns în acelaşi timp cel mai mare plătitor de taxe din Finlanda.

Totuşi, Nokia nu a simţit schimbările din piaţă şi a pierdut teren în momentul în care Apple a lansat pe piaţă primul iPhone. În cele din urmă, compania finlandeză s-a prăbuşit şi a ajuns să îşi vândă divizia de telefonie către un gigant american, Microsoft. Chiar şi aşa, compania finlandeză a demonstrat că europenii pot să domine piaţa tehnologiei dacă aplică reţeta corectă.

Ericsson, Siemens şi Philips sunt alte companii europene care au demonstrat că pot face produse destinate publicului larg. Însă, în acest moment, industria IT din Europa trece printr-un moment de căutare. Are nevoie înainte de toate de un nou producător mare de dispozitive. Tehnologiile există. Nokia, Siemens, Ericsson sau Philips au în continuare foarte multe brevete de invenţie. Ceea ce lipseşte este o strategie solidă de vânzări.