Sari la conținut

Calea de mijloc în războiul reclamelor de pe internet

Tot mai des, reclama băgată sub nas cu forța e respinsă cu forța. Se estimează că mai bine de 200 de milioane de oameni au instalat softuri pentru blocarea reclamelor online, iar tendința e de creștere fulminantă.

În ultimii doi ani, numărul lor s-a dublat, arată calculele celor de la Adobe. Eyeo, compania care deține Adblock Plus, cel mai popular program de blocare, spune că softul său a fost descărcat de cel puțin 400 de milioane de ori.

Dacă în trecut astfel de programe erau folosite doar de cei pasionați de tehnologie, acum blocarea reclamelor e simplă. Pentru a atrage utilizatori, browserele însele adaugă funcții de blocare care pot fi activate cu doar câteva click-uri.

De cealaltă parte a baricadei stau companiile care au nevoie de publicitate și cele care o vând. Cu fiecare reclamă blocată, ele pierd bani. Grupul de media din Germania ProSiebenSat.1 a pierdut astfel peste 10 milioane de dolari numai în 2014. Suma înseamnă o cincime din totalul veniturilor din online, dar alții sunt loviți și mai puternic.

Publicațiile țintite către pasionații de tehnologie pot avea și jumătate dintre reclame blocate. Pentru site-uri, problema cu reclamele pe internet e că față de alte formate, aici toată lumea știe cât succes are publicitatea pe fiecare site. Și fiindcă impactul e urmărit, un site riscă să nu mai încaseze bani de la companii dacă reclamele lor sunt blocate.

Finanțarea și existența unui site sunt la mijloc, așa că reacțiile agresive nu au întârziat să apară. Pe principiul „ochi pentru ochi și dinte pentru dinte”, platforma video Hulu a decis să blocheze accesul pe site celor care blochează reclamele.

În Germania, compania care deține Adblock Plus a fost dată în judecată de mai multe grupuri media, iar Google a decis să blocheze astfel de aplicații pe telefoanele sale sub pretextul că pun în pericol buna funcționare a altor aplicații.

Spiritele se încing tot mai tare. O companie din Israel a dezvoltat un echipament care blochează reclama de la un operator de telefonie mobilă. În centrul războiului însă stă tocmai natura reclamelor din online. Sunt intruzive, iar utilizatorii sunt deranjați. Nu pot naviga ușor din cauza ferestrelor pop-up care apar peste text și adesea apar de nicăieri clipuri care pornesc singure.

Unele site-uri deja adoptă o strategie de promovare mai subtilă, alții însă preferă metoda războiului.