Sari la conținut

Internetul transformă piața telefoniei

În doar un singur an s-au triplat dispozitivele din România care folosesc cel mai rapid internet mobil. Numărul conexiunilor 4G a sărit de la mai puţin de 788.000 în 2014 la 2,7 milioane la sfârşitul anului trecut, arată arată cele mai recente date ale Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea în Comunicaţii. Însă conexiunile 4G reprezintă doar o parte din internetul mobil folosit în România. La finele anului trecut, existau aproape 14,7 milioane de conexiuni mobile de bandă largă, în creştere cu 22%. Şi, din acest total, 9 milioane sunt pe bază de abonament, în creștere anuală cu 40%, în timp ce conexiunile pe bază de cartele preplătite au crescut doar cu 1%, până la 5,7 milioane.

Navigarea pe internet domină piaţa comunicaţiilor mobile, iar serviciile clasice, de telefonie şi SMS, au devenit secundare în alegerea planurilor tarifare.

Nicolae Oacă, consultant telecom: „ Un pachet mai interesant, nu neapărat voce, fiindcă vocea e neinteresantă, aproape toți dau voce aproape nelimitat, ci datele mobile contează, cele care fac ca pachetul să fie interesant.”

Nevoia de conexiune la internet reconfigurează piaţa telecomunicaţiilor mobile. Anul trecut totalul traficului mobil de date s-a dublat, de la 46.000 de terrabaiţi la 99 de mii de terrabaiţi. În medie fiecare utilizator a ajuns să consume anul trecut 480 megabaiţi pe lună, în creştere faţă de media lunară de 260 megabaiţi din 2014.

Fie că sunt cartele SIM pentru telefoane sau tablete, fie, mai rar, stick-uri USB pentru internet mobil, clienţii se îndreaptă către abonamente deoarece acestea aduc mai multe avantaje.

În primul rând permit achiziţia dispozitivelor la preţuri preferenţiale, datorită subvenţiilor oferite de operatori. Clienţii au şi variantele de a achiziţiona în rate sau chiar de a primi gratuit anumite tipuri de telefoane.

Apoi concurenţa mare dintre operatori este definitorie. Preţurile mai mici, de fapt un raport bun între calitate şi cost, au îndreptat utilizatorii către abonamente.

Nicolae Oacă, consultant telecom: „Trafic cât mai mult și costuri accesibile ... România e o piață condusă de prețuri.”

La finalul lui 2015 numărul de abonamente la telefonie mobilă a urcat până la 10,7 milioane, în creştere cu 900 de mii în 12 luni. Din total, 7,8 milioane erau utilizatori persoane fizice.

Ritmul accelerat de creştere s-a păstrat şi în primul trimestru din 2016. Orange a anunţat că în martie a ajuns la 4,8 milioane de abonaţi, o majorare cu 10% faţă de începutul lui 2015. În clasament a urcat puternic Digi Mobil care a depăşit la finalul lunii martie cota 2 milioane de abonaţi, preponderent persoane fizice. A depăşit rapid Telekom, care se situa la cota 1,66 milioane la final de 2015, conform unui comunicat al operatorului.

Nicolae Oacă, consultant telecom: „Rcs & Rds care are tarifele pentru cartele și abonamente apropiate și scăzute ca nivel a făcut să atragă bună parte din clienții cu cartele de la alți operatori către Rds, către abonamente.”

Operatorii oferă trafic mai mare la preţuri competitive pentru că pe de o parte concurenţa este intensă, iar, pe de altă parte, transferul de date s-a modificat substanţial. Avansul tehnologiei a permis îmbogăţirea conţinutului de pe internet - paginile au devenit mai mari, mai bogate. Pe cale de consecinţă, accesarea lor consumă mai multe resursele şi atunci are nevoie de un transfer mai mare.

Dimensiunea ecranelor joacă şi ea un rol. Datele strânse de OpenSignal.com, un comparator de reţele de telefonie mobilă, arată că fiecare 2,5 centimetri pătraţi în plus la ecranul unui dispozitiv înseamnă un consum mai mare de date de 75 MB pe lună.

În România, datele ANCOM arată că abonamentele reprezentau la finele anului trecut 46% din totalul de clienţilor de telefonie mobilă.