Sari la conținut

Nikon, Canon și Olympus se reprofilează pe echipamente medicale

Japonezii de la Nikon şi-au făcut planul pentru o schimbare radicală de direcție. Au de gând să cheltuiască 2 miliarde de dolari pe achiziţii şi fuziuni în următorii trei ani. Scopul este să se extindă agresiv pe piaţa de echipamente medicale de unde speră să câştige peste un miliard de dolari pe an începând cu 2017, adică undeva la 11% din veniturile totale. Pentru a-şi atinge ţinta şi-au pus deoparte un sfert din cheltuielile de cercetare exclusiv pentru aparatura medicală.

Nikon nu e complet nou pe această piaţă - are la activ o linie de microscoape chiar foarte performante, echipate cu tehnologie de vârf şi vândute la preţuri peste medie, însă până în momentul de faţă nu s-a arătat interesat să devină un jucător serios în industria medicală.

Însă, în acelaşi timp, şi rivalii săi fac exact același pariu.

Canon şi Olympus îşi întăresc afacerile în industria medicală şi o fac contracronometru - se pompează sume serioase pentru a introduce pe piaţă dispozitive înaintea competiţiei.

În paralel, Toshiba şi Hitachi au ieşit la vânătoare de companii. Vor să se extindă prin achiziţii, iar firmele mici, dar promiţătoare sunt ţinte sigure. Planul pe următorii trei ani este să-şi dubleze veniturile aduse de diviziile medicale. Marile companiile văd un potenţial uriaş de creştere pe această nişă numai că piaţa e rapid inundată de nume noi, iar competiţia între noii veniţi e doar o mică parte a problemei.

David contra Goliat

Nikon, Canon, Olympus şi toţi cei care migrează la unison spre lumea medicală au de înfruntat giganţi. Philips, Siemens şi General Electric au o adevărată tradiţie în spate pe acest sector, sunt companii care s-au mişcat de mult timp în această direcţie şi au aproape jumătate din întreaga piaţă de echipamente de imagistică prin rezonanţă magnetică. Însă producătorii de camere foto nu au de ales, trebuie să intre în luptă, pentru că produsele care i-au făcut faimoşi nu se mai vând.

Camerele compacte şi DSLR-urile nu se mai bucură de succesul de altădată. Segmentul lor de consumatori e tot mai diluat de telefoanele inteligente care vin la pachet cu camere performante. Preţurile piperate pentru o cameră foto se mai justifică de regulă numai în cazul fotografilor profesionişti, care totuşi nu sunt un segment îndeajuns de larg pentru câştiguri satisfăcătoare.

Tradiţionalele generatoare de profit devin mai puţin viabile comercial, iar în timp ce plasa de siguranţă pe care o ofereau companiilor se destramă pe la margini, Nikon, Canon şi Olympus încearcă să găsească aplicaţii noi la ceea ce ştiu să facă cel mai bine: tehnologie pentru imagini de înaltă calitate şi cu distorsiuni reduse, cerinţe, în fond, de bază în tehnica medicală.