Sari la conținut

România exportă telefoane şi gadgeturi de miliarde de euro

Cele mai multe telefoane şi gadgeturi cu mărci româneşti care ajung peste hotare sunt vândute pe internet.

„Avem clienţi din marile pieţe ale Europei - Germania, Franța, Spania, Marea Britanie, Elveţia. Exportăm în Republica Moldova, în Bulgaria şi Ungaria”, a declarat Liviu Nistoran, directorul unei firme de IT&C .

Telefoanele, tabletele şi sistemele de navigaţie comercializate de români sunt fabricate în China, unde există o uriaşă industrie de IT&C.

În România se face în primul rând conceperea produsului. Inginerii noştri pregătesc tot ce înseamnă software, dezvoltăm o mare parte din software şi trimitem la fabrici în China pe de o parte designul, ce trebuie să conţină întregul hardware, şi software-ul.

Asta nu-i opreşte însă pe producătorii români sa caute clienţi chiar pe continentul asiatic.

Suntem prezenţi cu hardware şi software, avem două pieţe în care funcţionăm de circa 3 ani - în Moldova şi în Ungaria, iar începând cu anul trecut am ieşit şi în Indonezia”, a spus Voicu Oprean, directorul unei firme de IT&C.

Firmele româneşti vând la export nu numai telefoane şi tablete, ci şi sisteme GPS. Inginerii unei firme clujene lucreaza la un sistem integrat în bordul mașinii.

Se pot afişa hărţi, care evident reprezintă un avantaj faţă de GPS, pentru că este direcţia unde se uită şoferul tot timpul”, a explicat Flaviu Dogaru, programator.

Anul trecut, firmele româneşti au vândut peste hotare produse IT&C în valoare de 2 miliarde de euro, cu 260 de milioane de euro mai puţin faţă de 2012, potrivit datelor de la Institutul de Statistică. De atunci, concurenţa s-a înteţit. Polonezii au început şi ei să vândă telefoane cu brand propriu, aşa ca românii au venit cu produse de nişă, precum telefoanele pentru copii sau cele rezistente la apă.

Au fost exportate componente electronice, echipamente de comunicaţii, produse electronice şi suporturi magnetice şi optice.

Românii au cumpărat anul trecut telefoane şi tablete în valoare de peste 650 de milioane de euro, iar jumătate din bani au ajuns la firmele româneşti cu branduri proprii.