Sari la conținut
News Alert

Românul cu știri false pro-Trump, interviu pentru Digi24

Unul dintre site-urile cu ştiri false, care a atras atenţia în campania electorală din Statele Unite, aparţine unui român. Tânărul din Oradea a recunoscut că nu verifică informaţiile pe care le publică. Ba chiar spune că nu este responsabilitatea lui. Chiar dacă site-ul său e vizitat de milioane de oameni în fiecare lună. Românul mai declara că nu face acest lucru pentru bani, ci pentru că îi place de Donald Trump. Între timp, în Statele Unite, polemica legată de ştirile false publicate pe platformele online ia proporţii. Tot mai multe voci cer ca Facebook, unde aceste ştiri se propagă cu o viteză ameţitoare, să fie declarată companie mass-media. Adică, să răspundă pentru conţinut.

 Ovidiu Drobotă (foto) şi-a lansat site-ul în martie anul acesta, în plină campanie electorală în Statele Unite. Informaţiile publicate erau favorabile republicanului Donald Trump şi critice la adresa democraţilor. Conţinutul site-ului a fost promovat pe o pagină de Facebook şi ştirile s-au rostogolit. Doar că, multe dintre ele erau false.

O analiză BuzzFeed arată că site-ul românului e într-un top al paginilor web pe care au fost publicate unele dintre cele mai citite ştiri false din campania electorală americană. Cumulat, patru astfel de ştiri au fost accesate de aproape trei milioane de ori în ultimele trei luni dinainte de alegeri.

„Într-adevăr, am publicat câteva articole care nu au provenit dintr-o sursă verificată, însă nu aveam de unde să ştiu dacă informaţia e ok sau nu. Acele articole false nu au fost scrise de mine. Am preluat conţinut din surse neoficiale. Într-un fel îmi pare rău, dar acelaşi lucru îl fac şi site-urile majore de ştiri”, a declarat Ovidiu Drobotă, într-un interviu acordat Digi24.

Site-ul său are peste trei milioane de vizitatori unici din Statele Unite, în fiecare lună. În comparaţie, site-ul publicaţiei americane USA Today nu atinge două milioane de vizitatori unici lunar. Un astfel de trafic poate aduce sume importante din publicitatea online. Tânărul spune, însă, că nu face asta pentru bani.

„Nu mă consider jurnalist, însă am făcut tot posibilul ca să îl ajut pe Donald Trump. E un om cinstit. Şi cred că am făcut diferenţa în campania electorală. Şi nu am făcut treaba asta pentru faimă sau bani. Ci din pură motivaţie”, a explicat tânărul de 24 de ani din Oradea.

În Statele Unite, specialiştii în online analizează modul în care astfel de site-uri au contribuit la victoria lui Donald Trump, în alegerile din 8 noiembrie.

Dezbaterea merge, însă, mai departe cu exemple în care o ştie falsă viralizată provoacă probleme reale pentru personajul vizat. New York Times scrie despre cazul unui patron de pizzerie din Washington, care primeşte ameninţări cu moartea pentru că, pe Internet, circulă informaţia falsă că localul său ar fi, de fapt, un paravan pentru traficul de copii. Iar întreaga afacere ar fi coorodoantă chiar de Hillary Clinton. Patronul a ajuns cu plângerile la FBI şi a cerut Facebook, Twitter şi Google să şteargă articolele. Informaţia s-a răspândit, însă, atât de mult încât nimeni n-o mai poate scoate vreodată din mediul online.