Sari la conținut

Tehnologia dă naștere capitalismului inteligent

Senzorii mai ieftini transformă obiecte inerte şi banale precum dozele de suc sau cutiile cu detergent în produse inteligente, capabile să le ofere cumpărătorilor informaţii suplimentare atunci când ambalajul lor este scanat cu un telefon mobil. Iar acesta este doar începutul. Cu cât tehnologia avansează, cu atât produsele vor putea comunica mai mult cu cei care le cumpără.

O analiză a revistei The Economist arată că producătorii de mărfuri vor putea deveni şi furnizori de servicii. Unele rachete Babolat vin la pachet cu lecţii de tenis. Cu ajutorul unor senzori, jucătorii pot vedea cât de bine servesc şi pot primi sfaturi despre cum să lovească mai bine.

Mai inteligente au devenit şi utilajele agricole produse de compania americană John Deere. Fermierii primesc informaţii despre starea solului care urmează să fie cultivat. Iar lămpile Gooee sunt dotate cu senzori care pot declanşa alarmele în caz de incendiu.

Compania de cercetare Gardner estimează că până în 2020 vor exista pe piaţă 21 de miliarde de produse inteligente.

Aşa cum Google îşi calibrează publicitatea în funcţie de căutările utilizatorilor, la fel companiile îşi pot adapta ofertele şi promoţiile în funcţie de informaţiile pe care le colectează de la clienţi.

Produsele conectate vor putea fi reparate mai uşor. De curând o problemă a maşinilor Tesla, care porneau greu în pantă, a fost reparată printr-un simplu update de soft, fără să mai fie necesară chemarea lor în service.

Compania americană Diebold monitorizează constant bancomatele pe care le produce şi vede în timp real apariţia unei defecţiuni. Dacă un bancomat nu poate fi reparat de la distanţă, atunci este detaşată imediat o echipă de intervenţie, fără să mai aştepte ca banca să constate problema.

General Electric este o altă companie care colectează date constant de la produsele sale. Poate detecta din timp neregulile care apar la motoarele de avion pe care le produce.

În noul capitalism al produselor inteligente, companiile care nu vor înţelege potenţialul tehnologiei, vor fi cele care vor pierde cel mai mult teren.

Există însă câteva dezavantaje. Câtă vreme produsele vor putea fi îmbunătăţite de la distanţă, există riscul ca tot mai multe să fie lansate pe piaţă prematur, cu promisiunea că vor deveni complet funcţionale după ce softurile lor vor fi actualizate. Această grabă există deja în industria IT, dar cu timpul ar putea afecta şi alte segmente ale economiei, o dată cu răspândirea produselor inteligente.