Sari la conținut

Telefoanele schimbă Internetul

Pe telefoane, 86% din traficul online se face prin aplicaţii, în timp ce doar 14% vine din utilizarea web-ului, potrivit companiei de analiză a traficului mobil Flurry.

Aplicaţiile mobile sunt rapide şi mai uşor de accesat, însă în spatele utilităţii lor se ascunde un alt fel de internet - mai puţin deschis decât ceea ce utilizatorii folosesc prin intermediul browserelor.

Dacă pe web cei care navighează pot intra din link în link şi accesa o plajă largă de informaţii într-un timp scurt, pe aplicaţii tocmai diversitatea surselor e sacrificată. Se trece la spaţii închise de informare, datele vin pe un singur canal de comunicare. Practic, consumatorii primesc numai informaţia care e oferită prin intermediul aplicaţiei descărcate.

Şi totul e dirijat de la un nivel central, de la companiile care deţin şi controlează magazinele de aplicaţii. Controlul asupra conţinutul schimbă Internetul în care nu exista niciun pol de putere, în care oricine avea posibilitatea să deschidă o pagină web.

Apple are drept de veto asupra aplicaţiilor care pot fi descărcate de utilizatori prin propriul său magazin. Programele trebuie să urmeze politica Apple şi cel mai important, de regulă trebuie să nu rivalizeze cu aplicaţiile dezvoltate de companie. E un mod sigur de a omorî din faşă orice gen de competiţie - chiar dacă nu e bine pentru consumator, e bine pentru companie.

Giganţii internetului se pot folosi cu uşurinţă de puterea pe piaţă pentru a deveni şi mai puternici, fiindcă piaţa aplicaţiilor nu e una deschisă. Platformele de distribuire a aplicaţiilor sunt puţine la număr şi vin preinstalate pe dispozitivele mobile.

Tranziţia de la web-ul deschis la aplicaţii înseamnă câştiguri pe linie pentru marile companii . Apple păstrează 30% din sumele plătite de utilizatori pentru descărcarea aplicaţiilor, iar Facebook şi-a umflat conturile din banii pe publicitate pe segmentul mobil. Veniturile companiei lui Zuckerberg au urcat cu 61 de procente în trimestrul al doilea, iar saltul se datorează celor peste un miliard de utilizatori Facebook care sunt bombardaţi cu reclame în timp ce folosesc reţeaua de pe telefoanele mobile.