Sari la conținut
News Alert

”Natura 2000”, țap ispășitor pentru autostrăzile lipsă sau scumpe

Ministrul Transporturilor Răzvan Cuc spune că ne-am trezit cu diverse situri Natura 2000 pe tronsoane de autostrăzi. Ce spune și ce nu spune ministrul.

indic nature

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, afirmă că este ”un pic deplasat” să fie blocat un obiectiv major de infrastructură din România din cauza unor peşteri cu lilieci incluse în situl Natura 2000, cum este cazul lotului 4 Lugoj-Deva, dar care pot determina creşterea costurilor pentru construcţia de autostrăzi din cauza relicitării secţiunii respective pentru protejarea siturilor din acea zonă.

Costurile pe kilometrul de autostradă sunt date în urma elaborării studiilor de fezabilitate. Acestea generează costul pe kilometru, dar dacă avem situri arheologice pe traseu, avem alte costuri. Deja avem o suplimentare a costurilor pentru un lot de autostradă, este secţia E din lotul 2 Lugoj-Deva unde trebuie să construim suplimentar viaducte pentru mamifere mari, valoarea proiectului crescând cu 180 de milioane de euro', a precizat, miercuri, la TVR1, potrivit Agerpres, ministrul Transporturilor, întrebat de ce sunt costurile pe kilometru de autostradă mult mai mari în România decât în ţările UE.

Şeful de la Transporturi a afirmat că a dorit să vadă peştera cu lilieci care a blocat construcţia unei secţiuni din autostrada Lugoj-Deva, dar a rămas surprins de 'mărimea' peşterii şi de lipsa liliecilor.

”M-am dus şi eu să văd pe Lugoj-Deva, lotul 4, peştera cu lilieci. Mă aşteptam într-adevăr la o peşteră, dar am găsit...o scorbură. Nu vreau să se înţeleagă că nu vreau să protejez mediul, dar mi se pare un pic deplasat să blocăm un obiectiv de infrastructură major, o autostradă în România şi să nu găsim o soluţie...Acesta este unul dintre motive pentru care costurile pentru construcţia de autostrăzi cresc exponenţial”, a spus Cuc.

Întrebat dacă a găsit vreun liliac în acea peşteră, ministrul a răspuns: ”Nu am găsit niciun liliac”.

În opinia şefului de la Transporturi, CNAIR ar fi trebuit consultată de cei care au inclus diverse zone ale României în situl Natura 2000, pentru a putea fi evitate astfel de situaţii care au dus la blocarea şi întârzierea mai multor proiecte majore de infrastructură.

”În momentul în care s-au identificat siturile Natura 2000 în România şi s-au amplasat pe diverse zone nu a fost consultată şi CNAIR şi astfel ne-am trezit cu diverse situri pe diverse tronsoane de autostrăzi. În momentul de faţă, reluăm procedura de revizuire de acord de mediu, pentru că trebuie relocat sau ocolit ceea ce e în zonă, conform normelor de mediu şi astfel ajungem la creşterea preţului pe autostradă. Cred că vinovaţii sunt cei care au introdus aceste situri fără să se consulte cu cei din CNAIR, să vadă pe unde trec obiectivele majore de investiţii, astfel încât să putem devia într-un fel sau altul traseul obiectivului respectiv, să nu ne trezim cu o peşteră. Vizavi de viaductele pentru mamifere mari, am vorbit cu oamenii din zonă şi ei spuneau că nu au mamifere mari în acea zonă. Au fost două metode de abordare pe acest proiect, cel puţin pe lotul 2, fie să mergem mai departe cu proiectul, iar cea de-a doua scoaterea şi relicitarea separată a acelui tronson. Am mers pe această variantă pentru că, altfel, riscam sancţiuni din partea UE şi pierderea fondurilor”, a afirmat ministrul Transporturilor.

Cererea permisiunii pentru introducerea unei zone printre siturile Natura 2000 aruncă problema in derizoriu, spune Liviu Cioineag, director al Federației Natura 2000 care reunește 16 asociații din domeniu. El atenționează că introducerea unei zone in rândul siturilor Natura 2000 se face de către stat și este însoțită de consultare publică la care oricine are acces.

Există însă mai multe elemente care nu sunt menționate de ministru și care au impact negativ asupra termenelor de execuție a lucrărilor, costurilor acestora:

    • Problema liliecilor și a urșilor pe loturile 4 și, respectiv, 2 din sectorul Lugoj Orăștie. Oficiali ai firmei de consultanță Consitrans, care a asigurat ingineria proiectului, împreună cu biologi, au propus mutarea liliecilor din peștera în cauză, în fapt o grotă. Numărul liliecilor este suficient de mic astfel încât aceștia să fie mutați fără probleme. Cât privește urșii aici vina nu pare a aparține programului Natura 2000 sau a celor care cer realizarea de ecoducte, ci a companiei însăși. La demararea proiectului, acum zece ani, Compania de Drumuri nu a realizat în cadrul studiului de fezabilitate o parte de mediu. Mai mult, au trecut aproximativ șapte ani de când problema acestor carniovore a fost sesizată de către World Wide Fund Comisiei Europene iar Compania de Autostrăzi nu a luat o decizie concretă.

    • Liliecii nu sunt singura problemă de pe lotul 4. Tot aici există alunecări de teren în zona carierei Branișca și trebuie mutat un stâlp Transelectrica, probleme care trenează de 1-2 ani fără soluții. Despre aceste probleme ministrul nu a spus nimic.

    • Costurile autostrăzilor sunt într-adevăr influențate de probleme de mediu și arheologice. Însă de cele mai multe ori adevărata problemă nu este prezența speciilor protejate sau a monumentelor arheologice, ci nerealizarea unor studii de fezabilitate solide, amănunțite pe zonele propuse pentru realizarea autostrăzilor. De aceea, problemele apar de abia ulterior, odată cu derularea lucrărilor, iar costurile explodează ducând la dispute între companie și constructori și la cereri de majorare a valorilor contractuale sau la blocaje în proiecte. Un studiu de fezabilitate bine făcut ar indica de la bun început zonele cu probleme de mediu sau arheologice și ar propune soluții care ulterior ar micșora costurile.

    • Nu în ultimul rând costurile la autostrăzi sunt ridicate și din cauza faptului că CNAIR scoate la licitație proiecte ce au făcute doar studii de fezabilitate (FIDIC Galben) care nu sunt foarte amănunțite. Deoarece constructorii nu știu la momentul licitației ce structură de teren este, care sunt soluțiile tehnice ce vor trebui să le aplice, cantitățile de materiale și de manoperă exacte, ei umflă prețurile. Finanțările dificile, facturile plătite cu întârziere sunt alte cauze pentru care ei urmăresc obținerea unor profituri umflate. Compania le cere să se încadreze în valorile estimative anunțate care sunt însă la rândul lor exagerat de mari. O soluție mai corectă ar fi fost realizarea proiectului unei autostrăzi de către CNAIR, înainte de licitație (FIDIC Roșu), fapt care ar oferi informații suplimentare constructorilor și le-ar permite acestora să ceară prețuri mai mici.