Sari la conținut
News Alert

Povestea lui Nico Rosberg, campionul F1 „fabricat” de Mercedes

Nico Rosberg a reuşit să împlinească visul conducătorilor de la Mercedes, la şapte ani după ce gigantul constructor de automobile a revenit în Formula 1: o echipă şi un pilot germani campioni mondiali, scrie News.ro.

F1 Grand Prix of Abu Dhabi

Foto: Guliver/GettyImages

Însă Nico nu este sută la sută german. Tatăl său, Keke Rosberg, este finlandez, doar mama sa, Sina, fiind germană. El s-a născut la 27 iunie 1985, la Wiesbaden, în Germania de Vest, dar a crescut în Principatul Monaco, unde locuieşte şi acum. Rosberg are dublă cetăţenie, germană şi finlandeză, însă nu vorbeşte limba natală a tatălui său. „Nu îi foloseşte la nimic”, a gândit Keke şi copilul a fost îndrumat să înveţe limbi de circulaţie intenaţională. Nico ştie cinci limbi, germana, engleza, franceza, spaniola şi italiana, poate cele mai importante.

Originile sale germane au fost ironizate şi de colegul lui de la Mercedes, Lewis Hamilton. „Nu este un german adevărat. E un un amestec german, finlandez şi monegasc sau orice altceva”, spunea despre el Hamilton înainte Marelui Premiu al Germaniei din 2014.

Dar Rosberg o ţine pe-a lui: „Sunt născut la Wiesbaden, în Germania, şi am crescut în Monaco. Rădăcinile familiei mele sunt în Germania şi în Finlanda, dar eu mă consider german”.

Nico Rosberg a început să practice kartingul la şase ani. Vegheată de Keke, cariera tânărului pilot a fost o ascensiune continuă, fără a arde însă etapele.

Este a doua pereche tată - fiu care câștigă titlul mondial în Formula 1, după britanicii Graham Hill (1968, Lotus) și Damon Hill (1996, Williams).

Hamilton şi Rosberg s-au intersectat de mici pe circuite. Cei doi au fost colegi şi adversari, dar prieteni niciodată. Britanicul a ţinut să facă diferenţa între modul în care ei s-au dezvoltat ca piloţi.

„Am venit dintr-un loc nu prea grozav din Stevenage şi am dormit pe o canapea în apartamentul tatălui meu. Nico a crescut în Monaco, cu avioane private, hoteluri, iahturi şi tot felul de chestii dintr-astea, aşa că foamea (n.r. – de succes) este diferită”, spunea Hamilton.

Germanul a concurat apoi în Formula BMW şi în Formula 3 Series. În acest din urmă campionat, Nico a pilotat pentru echipa tatălui său. În 2005, Nico Rosberg a intrat în GP2, serie aflată la prima ediţie, cu rolul de anticameră pentru Formula 1. Rosberg a câştigat campionatul GP2 şi porţile Formulei 1 i s-au deschis. El a fost angajat de Williams, într-un moment în care team-ul lui Papa Frank nu mai era o forţă a Marelui Circ. Dar Rosberg a impresionat la debut, cu o clasare în puncte, locul 7 la MP al Bahrainului de la Sakhir.

Cei patru ani petrecuţi la Williams i-au adus lui Rosberg primul podium, locul 3 la MP al Australiei şi prima clasare pe locul 2, la Singapore, ambele în 2008. La finalul lui 2009, Rosberg reuşea cea mai bună clasare a lui la Williams, locul 7 în clasamentul piloţilor.

În 2009, Mercedes a decis să intre în F1 cu o echipă sută la sută germană. Compania cu sediul la Stuttgart a cumpărat Brawn GP, echipa salvată de Ross Brawn după retragerea Honda din F1 şi transformată în campioană mondială.

Mercedes a optat pentru o linie de piloţi germani, îmbinând experienţa legendarului Michael Schumacher cu tinereţea şi dorinţa de afirmare a lui Nico Rosberg.  Câştig de cauză a avut mereu „mezinul” echipei, care şi-a depăşit mentorul în fiecare dintre cei trei ani în care au fost colegi. Rosberg a reuşit în 2012 să câştige Marele Premiu al Chinei, primul său trofeu şi singurul succes al Mercedes în „era” Schumacher.

La finalul lui 2012, Schumacher s-a retras definitiv din Formula 1, iar Mercedes a căutat în locul lui un plus de ambiţie tot în generaţia mai tânără a piloţilor din Marele Circ. Germanii l-au dorit pe compatriotul lor Sebastian Vettel, starul cu care Red Bull instaurase hegemonia în F1, dar acesta era prea legat atunci de proiectul austriecilor. Surprinzător, au optat pentru Lewis Hamilton, „copilul” lui Ron Dennis şi al McLaren. Surpinzător pentru că profilul de rebel al lui Hamilton nu părea să potrivească prea mult cu rigoarea germană. În acelaşi timp, efortul financiar de a-l aduce pe Hamilton a fost important, britanicul fiind plătit cu suma totală de 100 de milioane de dolari pentru un contract pe trei ani.

Lewis Hamilton a arătat imediat cine e „şeful” la Mercedes. În primul sezon, 2013, el s-a clasat pe locul 4 în clasamentul piloţilor, mai bine decât Rosberg, care a fost al şaselea, apoi, odată cu schimbarea regulilor, înaintea sezonului 2014, şi a hegemoniei în F1, a câştigat două titluri mondiale. Rosberg a fost nevoit să se mulţumească de fiecare dată cu locul secund, în 2014 şi 2015, la multe puncte distanţă de campion. Dominaţia Mercedes se instaurase şi nu mai lăsa loc de concurenţă la titlu. Doar o palidă dispută între proprii piloţi, tranşată mereu de Hamilton fără probleme.

În 2016, Mercedes, care îşi permite aproape orice în Formula 1, l-a vrut pe Rosberg campion şi asta nu a fost doar o impresie. Prima măsură luată de echipa germană a fost schimbarea mecanicilor între cei doi piloţi. Cinci dintre cei mai buni mecanici ai lui Hamilton au trecut în „garajul” lui Rosberg, de unde tot atâţia au plecat în direcţia opusă. Explicaţia oferită de oficiali a fost una destul de puţin credibilă: „Nu am vrut ca echipa să se rupă în facţiuni”.

„Trebuie să-mi cumpăraţi cartea mea peste zece ani ca să aflaţi exact ce s-a întâmplat. O să fie o lectură interesantă”, a declarat Hamilton, când a fost întrebat recent despre acest subiect.

Rosberg a salutat însă decizia şefilor lui, pe care a considerat-o normală. „Concurăm de trei ani, ne luptăm pentru victorii şi titluri, este normal să apară o separare între cele două părţi ale garajului. Din acest motiv s-a luat decizia de a roti un pic personalul şi s-a dovedit în acest an o măsură foarte, foarte bună”, a explicat pilotul german.

El a câştigat primele patru curse ale sezonului, ajungând la un avans de 43 de puncte în clasament. Hamilton nu a cedat şi la finalul lunii iulie, înaintea vacanţei de vară, avea el 19 puncte în faţă. Rosberg a reînceput să înnoade şirul succeselor şi după trei alte victorii consecutive a reveni în frunte, la finalul cursei de la Singapore.

În Malaezia, cursă care a avut loc la începutul lunii octombrie, Hamilton a fost nevoit să abandoneze când ocupa prima poziţie, din cauza unei probleme la motor. Britanicul a răbufnit şi şi-a acuzat echipa de sabotaj: „Ceva nu îmi pare în regulă. Cineva nu vrea ca eu să câştig în acest an. Furnizăm motoare pentru mulţi piloţi, dar numai al meu a cedat în acest an. Nu pot să cred că sunt sunt opt monoposturi cu motoare Mercedes şi numai al meu sfârşeşte aşa. Era nou.”

Echipa a considerat ridicole acuzaţiile lui Hamilton. „Este ridicol şi stupid, Lewis ştie că facem totul pentru a-i oferi cea mai bună maşină şi cel mai bun motor”, a declarat Niki Lauda, unul dintre şefii Mercedes.

Rosberg a fost al treilea la Sepang, având de recuperat numeroase poziţii după un accident cu Vettel la start. Cele 15 puncte câştigate de german au cântărit greu în clasament.

În Japonia, Nico Rosberg a câştigat din nou şi s-a distanţat la 33 de puncte. Au urmat trei curse în care Rosberg a mers la siguranţă, „à la Alain Prost”.

Mercedes a încercat să se asigure că nu îi strică nimeni planurile. Tânărul Max Verstappen de la Red Bull s-a afirmat furtunos în acest sezon şi, nu de puţine ori, le-a făcut viaţa grea mult mai titraţilor şi experimentaţilor adversari, uneori cu manevre la limita regulamentului. Astfel că, înaintea penultimei etape a sezonului, cea din Brazilia, Toto Wolff, şeful Mercedes, l-a sunat pe Jos Verstappen, tatăl lui Max, şi i-a cerut să-i transmită pilotului de la Red Bull să se ţină departe de sportivii echipei germane, Nico Rosberg şi Lewis Hamilton, în ultimele două etape ale Campionatului Mondial de Formula 1, în care aceştia îşi disputau titlul mondial.

„Vreau doar să avem o finală deosebită a sezonului şi nu o controversă că o altă maşină a cauzat o coliziune, fiind astfel blamată că a intervenit în lupta pentru titlu”, şi-a explicat Wolff apelul făcut.

Deşi mesajul lui Wolff nu era unul în care să-i ceară clar lui Verstappen să nu-l încurce pe Rosberg, el aşa a părut. Pentru că Max Verstappen nu prea a avut anterior "clinciuri" cu Hamilton, ci cu colegul acestuia. A fost o cerere dezavuată de întrega grilă a Formulei 1. Olandezul a acţionat corect în ultmele etape, mai ales la Yas Marina, fără a lăsa impresia că se dă la o parte.

Clasat de fiecare dată pe locul al doilea în ultimele trei Grand Prix-uri, în urma coechipierului său, Rosberg a intrat în finala de la Abu Dhabi cu 12 puncte avans. Germanul a arătat în cursa finală a sezonului că are stofă de campion. Şi chiar la o depăşire a lui Verstappen, când a rulat roată la roată cu tenacele rival. Totuşi, nu l-a putut întrece pe Hamilton, care a încheiat anul cu o victorie în plus faţă de Rosberg, 10-9. Însă noul campion mondial a devenit Rosberg.

„Vă mulţumesc, băieţi. Este un vis al copilăriei devenit realitate. Vă mulţumesc mult”, le-a spus Rosberg mecanicilor săi, la finalul Abu Dhabi Grand Prix, după ce a efectuat celebrele „donuts”.

Cu un stil de pilotaj rapid, dar fără să îşi asume riscuri, greşind uneori când se află sub presiune, Rosberg nu este un tip foarte popular în Marele Circ. Poate este lipsit de charismă şi poate este mai puţin talentat decât alţi sportivi de pe grilă. Însă în 2016 el a arătat constanţă, inteligenţă şi sânge rece, calităţi care, cu ajutorul unui pachet excepţional Mercedes, l-au inclus defintiv în galeria marilor piloţi ai Formulei 1, al 33-lea campion mondial din istorie.

Cariera lui Nico Rosberg:

  • Curse câştigate: 23;
  • Podiumuri: 57;
  • Pole-postion: 30;
  • Titluri mondiale: 1 (2016);
  • Curse câştigate în 2016: 9;
  • Debut: 2006, Bahrain Grand Prix;
  • Prima victorie: 2012, Marele Premiu al Chinei;
  • Stare civilă: căsătorit cu Vivian Sibold (iulie 2014). Cei doi au o fetiţă, Alaia, în vârstă de un an şi trei luni.

Citiți și: 
Nico Rosberg, campion mondial în F1. Clasamentul final al sezonului