Spania, victimă a noului val de terorism. Atacurile care au făcut 14 morți și peste 120 de răniți

Data actualizării: Data publicării:
Thirteen Dead And Dozens Injured As Van Hits Crowds in Barcelona's Las Ramblas Area
BARCELONA, SPAIN - AUGUST 17: (EDITORS NOTE: Retransmission with alternate crop.) Injured people are tended to as police investigate near the scene of a terrorist attack in the Las Ramblas area on August 17, 2017 in Barcelona, Spain. Officials say 13 people are confirmed dead and at least 100 injured after a van plowed into people in the Las Ramblas area of the city this afternoon. (Photo by Nicolas Carvalho Ochoa/Getty Images)

Români, italieni, nemţi, americani, australieni, argentinieni... Mii de oameni de zeci de naţii se plimbau pe una dintre cele mai iubite şi mai frumoase străzi din lume. Era o seară perfectă de vară în Plaça de Catalunya. La ora 17, ora locală, s-a dezlănţuit iadul: o dubiţă intră nebuneşte în mulţime. Trece o noapte cumplită, apoi un nou atac. La 10 ore şi 120 de kilometri depărtare de Barcelona, la Cambrils, o altă maşină intră în oameni. Bilanțul: 14 morți și peste 120 de răniți.

Era puţin după ora locală 17. Mii de oameni, turişti şi localnici, sunt pe La Rambla, una dintre cele mai aglomerate artere pietonale din Spania. În doar câteva secunde, strada devine scena unui coşmar. O dubă albă intră în viteză pe artera pietonală şi loveşte în plin zeci de oameni.

Am auzit din senin zgomotul unui impact, iar toţi oamenii de pe stradă au început să alerge, ţipând”, povestește un martor.

Duba merge în zig-zag o jumătate de kilometru. 13 oameni mor pe loc, printre ei o fetiţă de doar trei ani. Peste 100 de oameni sunt răniţi.

Martorii şi cei care locuiesc în apropiere de locul atacului privesc îngroziţi la trupurile întinse pe caldarâm.

Printre supravieţuitori se instalează panica. Se ascund în magazine de teama unui nou atac. 80 de oameni îşi găsesc refugiul într-o biserică. Alţi 600 petrec ore în şir baricadaţi în mai multe restaurante.

În timp ce serviciile de urgenţă numără victimele, autorităţile anunţă că suntem în faţa unui nou atac terorist. Începe căutarea atacatorilor, în condiţiile în care anchetatorii nu ştiu încă cu câţi agresori au de-a face.

La două ore şi jumătate după atacul de pe La Rambla, poliţia reţine un prim suspect. Pe numele lui a fost închiriată duba. Spune însă că este nevinovat. Fratele lui, în vârstă de 17, i-ar fi furat actele. Acesta este însă de negăsit. Poliţia instalează filtre pe toate drumurile principale.

Nu este însă suficient şi la mai bine de 10 ore de la tragedia de pe La Rambla, un alt atac terorist are loc în staţiunea Cambrils, aflată la 120 de kilometri de Barcelona. O maşină în care se aflau cinci persoane intră în plin într-un grup de oameni. 7 oameni sunt răniţi, unul dintre ei, o femeie moare după câteva ore la spital. Cei cinci suspecţi sunt neutralizaţi de forţele de ordine.

Anchetatorii încep să refacă filmul atacurilor şi traseul teroriştilor. Află că o explozie care a distrus o casă în noaptea de miercuri spre joi are legătură cu atacul de pe la Rambla. Mai precis, casa din localitatea Alcanar, la 200 de kilometri de Barcelona, era locul în care ar fi fost pregătite atacurile. Deflagraţia s-a produs când teroriştii pregăteau mai multe materiale explozive.

Mărturii din infernul de la Barcelona

Cei care au fost la doi paşi de locul atentatului şi au auzit ţipetele şi vuietul care a urmat atacului abia îşi pot stăpâni lacrimile atunci când îşi amintesc de clipele groaznice prin care au trecut.

„Ne-am plimbat prin zonă cu 30-40 de minute (n.red. - înainte de atentat). Am mers pe stradă direct spre această piaţă pentru că am zis că este un loc potrivit pentru a avea un prânz rapid şi nu vreau chiar să îmi amintesc ce s-a întâmplat aici. Stăteam aici, în restaurant, mâncam cu familia şi deodată oamenii au început să alerge, probabil veneau din această parte, iar noi am devenit foarte îngrijoraţi şi ne întrebam ce s-a întâmplat. Zgomot de focuri de armă prin aer şi am zis că poate cineva trage”, povestește un turist german.

Martori la atacul din Barcelona au fost şi români care muncesc în metropola spaniolă.

Foarte multă poliţie, maşini, motociclete, foarte multă agitaţie. Mi-am dat seama că e ceva grav. M-au sunat colegii de muncă să-mi spună că au închis localul, că o furgonetă, o maşină mare, albă a intrat pe Rambla cu viteză şi a dat peste toţi oamenii”, spune Dragoș Motrun, român stabilit în Spania.

Toată lumea fugea, se întorcea spre metrou. Am plecat spre metrou, pe o stradă paralelă cu Rambla şi nu am apucat să mergem 20 metri că s-au auzit focuri de armă, toată lumea fugea şi ţipa. Nu m-am gândit o secundă, mai ales că eu marţi am fost la Londra şi fix următoarea zi după ce am plecat de acolo a fost atacul terorist şi am zis: "Ce noroc am avut că am scăpat!" Şi acum la fel, pot să spun că sunt o norocoasă că am scăpat ca prin urechile acului”, spune și Elena Nicoleta Bușu, româncă din Spania.

Printre turiştii care au fost martori ai atacului din Barcelona s-au aflat şi mulţi australieni, veni în vacanţă în Europa.

Deodată, oamenii au început să ţipe, să plângă şi m-am întrebat ce se întâmplă pentru că înainte era o atmosferă atât de plăcută. Am început să alergăm şi noi pentru că voiam să scăpăm de acolo. - (Eraţi îngrijorată, v-aţi gândit că ar putea fi vorba de terorism?) Nu credeam că este terorism, chiar dacă am auzit împuşcăturile, nu m-am gândit deloc la asta, dar voiam să plec din acea zonă. Nici nu îmi vine să cred că am scăpat”, povestește un turist australian.